Vernieuwd sportcentrum rekent af met drukte

Sporten kan sinds kort in een fonkelnieuw gebouw op Uilenstede. Eindelijk hoef je geen uren meer te wachten op een fitnessapparaat en kun je leren paaldansen.

“Het was te druk, de zalen te vol, dat kwam steevast uit klantenenquêtes”, zegt directeur Jan Snellen in zijn nieuwe kantoor onder de ‘steile trap’ (waarover later meer). “Voor zaalvoetbal en volleybal waren ook altijd wachtlijsten. Op drukke dagen begon soms nog een competitiewedstrijd van zaalvoetbal om kwart voor twaalf ’s avonds. Nu krijgen we een van de grootste zaalvoetbalcompetities van Noord-Holland.”

Niet af

Het raam in Snellens kamer vult de hele wand. Het geeft uitzicht op een slootje en een Uilenstedestoep. Snellen grapt over een vissenkom en meldt dat de gordijnen binnenkort arriveren.

Het nieuwe gebouw is tegen het oude sportcentrum aangebouwd. De oude fitnesszaal is nu gesplitst in twee zalen, er is een grote sportzaal bijgekomen, anderhalve verdieping fitnessruimte, een vechtsportzone en kantoren. Af is het nog niet helemaal. Er ligt een waslijst aan dingen die nog moeten gebeuren. Van lekkages en de luchtbehandeling die nog niet in orde is tot ontbrekende deuren en een turnzaal zonder ringen.

Meer bewegen

Een bijzonderheid aan het gebouw is dat er een heuse filosofie achter zit, die van het athletic skills model. Dat is bedacht door VU-bewegingswetenschapper Geert Savelsbergh en René Wormhoudt, conditie- en hersteltrainer van het Nederlands elftal. “Alles in het gebouw nodigt je uit om meer te bewegen”, vertelt Snellen. “Signings op de muur, een steile trap, een trap met verschillende hoogtes, een trap met kunstgras om bijvoorbeeld met handen en voeten naar beneden te gaan, een hardloopbaan op de vloer, boksballen en een roeiapparaat in de gang.” De inrichting van dat alles is nog in volle gang.

In cijfers

• De bouw heeft 5,3 miljoen euro gekost.
• Er is 9 ton geïnvesteerd in fitnessapparaten, interieur, turnattributen, spiegels, etcetera.
• Het sportcentrum is gegroeid van 2900 m2 naar 6300 m2.
• De voetbalcompetitie groeit van 130 tot meer dan 200 teams.
• Aan de volleybalcompetitie kunnen nu 17 teams meedoen in plaats van de eerdere 9.
• Er sporten meer dan 1.500 VU-medewerkers.
• Vorig jaar kochten 15.000 mensen een sportkaart, van kennismakingsles tot jaarkaart.
• Sporters kunnen met 40 verschillende soorten sporten in aanraking komen.
• ’s Avonds fitnessen elk uur 100 mensen.

Bij het model hoort een aparte opleiding voor de medewerkers. “Ze zijn meer met de klant bezig. Het gaat niet meer alleen om een persoonlijk fitnessschema schrijven.” Het sportcentrum heeft een interne opleiding tot sportdocent. Sommige docenten zijn ook student aan de VU.

VU-grond

Snellen kreeg geld voor uitbreiding op een moment dat de VU druk aan het bezuinigen was met de reorganisatie van de ondersteuning. “De opdracht die we van VU kregen, was eigenlijk dat sporten minder geld moest kosten. Toen hebben we gezegd: ‘We hebben de mogelijkheid om meer geld te verdienen en dus minder te gaan kosten, maar dan moeten we eerst investeren in een groter gebouw.’ We hadden het voordeel dat het terrein waar nu het nieuwe gedeelte van het sportcentrum staat al VU-grond was. Dus dat kostte niks extra’s.” Bovendien is de locatie Boechorststraat sinds deze maand gesloten.

Paaldansen

Het sportcentrum kan nu meer sporten aanbieden, zoals paaldansen, bodypump en schermen. Snellen: “Soms lees ik wat op het rooster waarvan ik zelf geen idee heb wat het is. Striking? Dat moet ik dan navragen. Maar het belangrijkst is dat we echt op het moment dat de student vrij is ons sportprogramma kunnen aanbieden, met meer variatie.” Hij geeft zelf weer schermles, de sport waarmee hij ooit zijn loopbaan aan de VU begon.

De officiële opening van het vernieuwde Sportcentrum VU is op maandag 10 oktober.

Bekijk ook ons Razende Reporter-fotoverslag in het sportcentrum op Facebook.