28 maart 2024

Vakbonden kondigen acties aan bij opening academisch jaar

De vakbonden hebben acties tegen het VU-bestuur aangekondigd bij de opening van het academisch jaar, vandaag aan de VU. Dat staat in een manifest. De acties worden gesteund door het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten en de Actiegroep Titanic.

‘De universiteit is bezet! Niet door activistische studenten of door stakend personeel, maar door een bestuur dat faalt in zijn basale taak: het behartigen van de belangen van de academische gemeenschap’, aldus het manifest, dat is ondertekend door de ABVAKABO, CNV publieke zaak, Vawo en verontruste VU’ers.

Verkeerde voorwaarden

Zij vinden dat de kwaliteit van het onderwijs en onderzoek onderschikt is gemaakt aan verkeerde financiële voorwaarden. Volgens de actievoerders leidt dit er toe dat op grote schaal docenten en ondersteuners worden ontslagen, terwijl de managementoverhead blijft groeien.

Medewerkers en studenten worden opgeroepen zich om 14.30 uur voor de Aula te verzamelen.

Volgens de website van het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten vinden ook op andere universiteiten acties plaats.