19 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

UvA-studenten bezetten Science Park

Studenten van de UvA hebben een vleugel van het Science Park bezet omdat ze boos zijn over een bètaconvenant dat de UvA en VU hebben gesloten. “We zijn boos omdat de medezeggenschap telkens weer wordt gepasseerd”, zegt een van de studenten op YouTube.

Gisteren werd bekend dat de beide Amsterdamse universiteiten afspraken hebben gemaakt over clustering van hun bètadisciplines. De natuurwetenschappen, wiskunde en scheikunde komen op het Science Park, de levenswetenschappen en informatica op de Zuidas.

Zin doordrukken

Dat is in het verkeerde keelgat geschoten van studenten aan de UvA. Zij verzetten zich eerder met succes tegen de oprichting van een Amsterdamse Faculty of Science (AFS) en hebben het idee dat de universiteitsbesturen nu alsnog hun zin doordrukken.

“Wij zijn niet per se tegen samenwerking, maar het punt is dat studenten niet worden betrokken bij de ontwikkeling van de plannen”, zegt de woordvoerder op YouTube. De studenten eisen dat het convenant wordt ontbonden en dat ze instemming krijgen in de plannen.

Koers niet geheim

De studentenraad van de VU-faculteit Exacte Wetenschappen begrijpt niet waarom de UvA-studenten zo boos zijn. “Wij waren het natuurlijk al eens met de AFS, maar ook deze plannen waren al veel eerder bekend bij ons”, zegt raadslid Laura Mittelmeijer. “Het is nooit geheimgehouden dat deze koers gevolgd zou worden.”

Volgens Mittelmeijer was al bekend dat de bètawetenschappen van beide universiteiten in vier thema’s geclusterd zouden worden, ook zonder dat de AFS doorging. “Ook in de huisvestingsplannen wordt uitgegaan van de vier thema’s en die zijn al lang bekend.” Het is de FSR niet duidelijk waarom de plannen opeens als geheim worden bestempeld.