18 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

UvA pikt bezetting niet

De faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam heeft gisteravond het gekraakte pand gesloten voor medewerkers. Actievoerders van De Nieuwe Universiteit bezetten eerder die dag een aantal ruimtes in het pand in de binnenstad. Volgens de universiteit is het door barricades niet meer brandveilig.

Stappen

Gistermiddag liet de UvA in een persbericht weten dat ze het wederrechtelijk betreden of in gebruik nemen van panden van de UvA niet tolereert. Het bestuur ‘beraadt zich op stappen’ en wijst er op dat de UvA de afgelopen maanden uitgebreid werk gemaakt van democratisering, het versterken van de medezeggenschap, het beperken van het aantal flexcontracten en andere zaken die tijdens bezetting van het Maagdenhuis opkwamen.