27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

UvA komt actievoerders tegemoet

Het UvA-bestuur belooft meer inspraak, meer openheid over de financiën en meer vaste contracten. Dat schrijft collegevoorzitter Louise Gunning vandaag in een brief aan alle studenten en medewerkers.

Vooroplopen

‘Wij zijn tot de conclusie gekomen dat ten aanzien van de organisatie en besluitvorming een moderne koers noodzakelijk is. Passend bij de tijd van breed gedeelde informatie, passend bij een universiteit waar het debat altijd open en actief gevoerd wordt en passend bij een organisatie van betrokken medewerkers en studenten. Daarbij hoort het bij de Universiteit van Amsterdam om voorop te lopen en een koers te bepalen die wellicht het gehele universitaire landschap treft’, is in de brief te lezen.

Meebeslissen over bibliotheek

Het UvA-bestuur heeft een lijst opgesteld van tien uitgangspunten voor het vervolgdebat met de actievoerders. Zo krijgt de medezeggenschap instemmingsrecht over de verdeling van geld over de verschillende faculteiten en komen bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie te liggen. Ook mag de hele academische gemeenschap meebeslissen over de bouw van een nieuwe universiteitsbibliotheek. De hal van het Maagdenhuis kan beschikbaar blijven voor debat, ‘onder voorbehoud van afspraken over beheer en veiligheid’.

De studenten van de Nieuwe Universiteit, die het bestuursgebouw van de UvA al twee weken bezet houden, kunnen nog niet op de brief reageren. Ook de medewerkers, verenigd in ‘rethink UvA’ overleggen nog wat ze van het puntenplan vinden.

Eenhoofdig bestuur?

Op de VU is er ook verzet van verontruste medewerkers en studenten tegen het rendementsdenken en centralisatie op de universiteit. Het plan van het college van bestuur om op de VU juist een eenhoofdig facultietsbestuur in te stellen, wekt veel weerstand bij actievoerders en de ondernemingsraad. Of het punt van decentralisatie in de brief van de UVA-bestuurders (punt 3) betekent dat de eenhoofdige faculteitsbesturen hier juist weer zullen worden afgeschaft, is nog niet bekend.