18 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

UvA en Hogeschool van Amsterdam gaan uit elkaar

De grootste universiteit en de grootste hogeschool van Nederland zetten op 1 januari 2017 een punt achter hun bestuurlijke samenwerking. Ze krijgen weer ieder een eigen college van bestuur.

De UvA en de HvA hebben sinds 2003 een gezamenlijk bestuur, maar bleven op papier twee gescheiden onderwijsinstellingen. In de nasleep van de Maagdenhuisbezetting in 2015 sloegen een bestuurslid, decanen, medewerkers en studenten van de UvA alarm: één gezamenlijk UvA-HvA-bestuur zou de problemen niet aankunnen, waarschuwden ze. Beide onderwijsreuzen zouden weer elk hun eigen bestuur moeten krijgen.

Voordelen

Op verzoek van de decanen en de medezeggenschapsorganen van de UvA en de HvA is de samenwerking onderzocht en geëvalueerd. De voordelen waren niet om over naar huis te schrijven, stelden de onderzoekers, en ze adviseerden om de bestuurlijke fusie te beëindigen.

Het bestuur nam het advies begin september over. Uit overleg binnen beide instellingen blijkt dat er veel steun voor is. De medezeggenschapsraden hebben zes weken de tijd om al dan niet in te stemmen met het voorgenomen besluit. De raden van toezicht van UvA en HvA kunnen vervolgens de nieuwe collegeleden benoemen.