29 maart 2024

Universiteiten moeten beter voorlichten

Krijg ik straks een baan en hoeveel verdien ik dan? Veel scholieren krijgen daar geen goede informatie over als ze een opleiding kiezen, stellen de Keuzegids en onderwijsvereniging NVS-NVL. Universiteiten vinden de kritiek achterhaald.

De overheid besteedt miljoenen aan de voorlichting aan studiekiezers in de hoop dat minder studenten in de eerste maanden van hun opleiding afhaken: ze moeten op de goede plek terechtkomen. In september trok minister Bussemaker dertig miljoen euro extra uit voor betere keuzebegeleiding in het voortgezet onderwijs.

Betrouwbare informatie

Goed idee, maar het werkt alleen als de informatie over opleidingen inderdaad betrouwbaar is, stellen de redactie van de Keuzegids en de vereniging van schooldecanen en leerlingenbegeleiders (NVS-NVL) in een persbericht. Ze hebben samen een brief aan de minister en de Tweede Kamer gestuurd.

Arbeidsmarkt

Ze hekelen vooral de informatie over het arbeidsmarktperspectief: wat is de kans op een baan en hoeveel ga je verdienen? Met name de universiteiten laten het volgens hen afweten: de enquête onder afgestudeerden is kleiner dan in het hbo en wordt om het jaar gehouden. En voor het hele hoger onderwijs geldt dat er te weinig bekend is over de arbeidsmarktpositie van alumni die al langer dan anderhalf jaar zijn afgestudeerd: hebben ze na vijf jaar nog steeds een goede baan of zijn ze heel ergens anders terechtgekomen?

Vreemde kritiek

Universiteitenvereniging VSNU vindt het vreemd dat de Keuzegids nu met deze kritiek komt. “De Keuzegids lijkt oude aanklachten opnieuw op te pakken, terwijl het heel goed weet dat op al deze punten al verbeteringen in gang zijn gezet”, zegt woordvoerder Bastiaan Verweij.

“We hebben de afgelopen tijd juist alles tegen het licht gehouden. Welke definities hanteren we? Welke cijfers neem je wel en niet mee?” zegt Verweij. “Bovendien zijn we aan het kijken hoe we deze data straks vrij toegankelijk kunnen maken.”

Blik op de cijfers

Want dat laatste is ook een klacht van de briefschrijvers: de data zijn nu niet goed toegankelijk, zodat het nauwelijks mogelijk is van buitenaf een kritische blik op de cijfers te werpen.

In november nam de Kamer nog een motie aan van VVD, PvdA en CDA waarin werd gepleit voor landelijke normen voor onder meer studievoorlichting en loopbaanbegeleiding.