‘Twitter is mijn zeepkistje’

Hoogleraar missiologie en interculturele theologie Stefan Paas werd onlangs benoemd tot Theoloog des Vaderlands. Theoloog des Twitters was hij al.

“Met Twitter ben ik begonnen in 2013 toen ik samen met Rik Peels een boek heb gepubliceerd: God bewijzen. Iemand wees me erop dat Twitter heel geschikt was om je boek te promoten. Ik had helemaal niks met sociale media, nog steeds heb ik alleen maar Twitter, en geen Facebook of zo. Dus ik besloot een Twitter-account te openen voor een paar maanden, met het voornemen om het daarna weer dicht te gooien, maar daar is het nooit van gekomen. Ik vind het een heel leuk medium, het is mijn zeepkistje!

Zwarte Piet

“Twitter fungeert voor mij als een soort stream of consciousness en helpt me mijn gedachten te ordenen om later een column of artikel te schrijven. Je ontmoet er veel mensen die je normaal niet zo snel tegenkomt, tenminste, als je niet al te veel verbubbelt, waar ik wel op probeer te letten. Ik spreek zowel PVV’ers als actievoerders tegen Zwarte Piet. Voor de één heb ik wat meer sympathie dan voor de ander, maar ik probeer wel een beetje met mensen in gesprek te blijven, zolang ze niet gaan schelden. Ik kan mijn eigen gedachten aan die mensen scherpen.

“Ik twitter wel veel. Mijn vrouw en kinderen zeggen daar weleens wat van. Dan probeer ik wel wat te matigen, maar… voor mijn werk is het ook nuttig. In het juryrapport van mijn verkiezing tot Theoloog des Vaderlands stond dat die ook te maken heeft met mijn aanwezigheid op Twitter. Ik word nogal eens gebeld door een krant of programma naar aanleiding van iets dat ik heb getweet. Het genereert weer andere aandacht. Twitter staat erom bekend dat er vooral veel journalisten en wetenschappers op zitten, en andere mensen die menen iets te vertellen te hebben. Als je je dat maar realiseert, is Twitter daar heel bruikbaar voor. Je kunt opvattingen en meningen kwijt aan een publiek dat zelf ook weer een platform heeft.”

Schrijfvaardigheden

“Ik probeer niet te twitteren via mijn telefoon, dan zit je er de hele dag op. Ik doe het meestal ’s morgens ’s en avonds even, via mijn iPad. Ik doe het tussen dingen door. Ik ben heel multitaskerig, als ik een artikel aan het schrijven ben, kom ik soms op een gedachte die ik op Twitter gooi. Ik check dan wel hoe erop gereageerd wordt. Ik vind het belangrijk dat ik begrepen word. Ik probeer zo goed mogelijk te formuleren en het kan me irriteren als mensen niet begrijpen wat ik bedoel. Ik meen dat mijn schrijfvaardigheden heel redelijk zijn en ik heb dan zoiets van: joh, je ziet toch wat er staat?”

Stefan Paas praat verder nog over onder andere orthodoxie, homo’s in de kerk en wonen in Amsterdam in de nieuwe Advalvas.