28 maart 2024

Twee grote erfenissen voor vluchtelingstudenten

Vorig jaar kreeg de stichting Vluchtelingstudenten UAF dankzij twee grote erfenissen ruim één miljoen euro meer dan verwacht. De stichting gaat een fonds voor uitgeprocedeerde vluchtelingstudenten oprichten.

De vluchtelingstudenten krijgen bijna elk jaar wel enkele erfenissen. Daar wordt jaarlijks zeshonderdduizend euro voor begroot. “Maar het blijft erg onvoorspelbaar”, zegt Boukje de Haan, verantwoordelijk voor de fondswerving voor het UAF.

Noodfonds voor vluchtelingen

Vorig jaar schoot het bedrag omhoog door twee grote nalatenschappen. “We gaan een deel besteden aan de noodfonds voor vluchtelingen die bijvoorbeeld bijna klaar zijn met hun opleiding en opeens uitgeprocedeerd raken”, aldus De Haan.

Voor zulke studenten vallen alle voorzieningen weg. Het zijn er niet veel, maar meestal wel een stuk of tien per jaar. Het gebeurt bijvoorbeeld als iemand een tijdelijke verblijfsvergunning heeft die weer wordt ingetrokken.

Zoeken naar een baan

De stichting krijgt subsidie, maar heeft ook meer dan 26 duizend donateurs. Zij helpt bijna drieduizend vluchtelingen. Ruim elfhonderd daarvan studeren en nog eens veertienhonderd bereiden zich voor op een studie. Verder helpt het UAF vluchtelingen bij het zoeken naar een baan.