Studentenleven
& Maatschappij

Torenhoog collegegeld Erasmus Universiteit is onterecht, stelt minister

De Erasmus Universiteit Rotterdam heeft jarenlang een veel te hoog collegegeld gevraagd voor een deeltijdmaster bedrijfskunde. Minister Van Engelshoven vindt dat studenten hun geld moeten terugkrijgen. De universiteit beraadt zich.

Studenten van de tweejarige deeltijdmaster bedrijfskunde van de Rotterdam School of Management (RSM) betalen 17 duizend euro collegegeld per jaar. Dat is fors meer dan het wettelijk collegegeld van 2.060 euro dat bekostigde opleidingen mogen vragen.

Nog één kans

Begin dit jaar kreeg de Erasmus Universiteit nog één keer de kans van de Onderwijsinspectie om aanvullende informatie aan te leveren die het torenhoge collegegeld zou kunnen verklaren, maar dat is dus niet gelukt. De Inspectie blijft bij haar standpunt en minister Van Engelshoven is het daarmee eens, schreef ze vrijdag aan de Tweede Kamer.

Ze vindt dat huidige en eerdere studenten moeten worden gecompenseerd. “Ik kan dat niet afdwingen, maar roep de EUR op proactief te handelen en niet te wachten tot een (oud-) student om compensatie vraagt of dit via een rechter afdwingt.” De opleiding, die volgend jaar 25 jaar bestaat, telt zo’n 70 studenten per jaar. Het collegegeld is met de inflatie meegegroeid, zegt een woordvoerder.

Wél terecht

De RSM beraadt zich nog op het inspectierapport en de zienswijze van de minister en vindt het hoge collegegeld wél terecht. “We zijn het natuurlijk in principe niet eens met de constateringen in het rapport. Daar gaan we goed naar kijken, het rapport is net uit.”

Wél staat vast dat de opleiding haar tarief al volgend collegejaar verlaagt naar het wettelijke collegegeld. De huidige eerstejaars betalen voor hun tweede jaar dus geen 17- maar tweeduizend euro, bevestigt de universiteit.

Tegen de wet

Ook de deeltijdvariant van de masteropleiding ‘finance & investments’, rekende te veel geld: 8.000 euro per jaar, bovenop het wettelijke collegegeld. Studenten moesten bovendien ten onrechte vier maanden langer collegegeld betalen om 30 studiepunten extra te kunnen behalen. Volgens de inspectie is ook dat laatste in strijd met de wet, omdat het aantal studiepunten van de deeltijdvariant van een opleiding hetzelfde moet zijn als dat van de voltijdse variant.

Begin deze maand al besloot de Rotterdam School of Management de deeltijdvariant te sluiten.