26 maart 2024

Tevredenheid onder VU-studenten stijgt

Volgens haar studenten heeft de VU het afgelopen jaar de nodige vooruitgang geboekt, zo blijkt uit de Nationale Studenten Enquête (NSE). Slechts op vijf van de tientallen getoetste onderdelen is de VU achteruit gegaan.

In grote lijnen zijn de resultaten dus zeer positief. Zo scoort de VU op zes onderdelen significant (een stijging van méér dan 0,1 punt op een schaal van 1 tot 5) beter. Hierbij gaat het onder andere om de ICT-faciliteiten en analytisch denken.

Betere huisvesting

Alle beoordeelde onderdelen zijn ingedeeld in zeventien verschillende thema’s. Alleen op het thema studieomgeving – het thema met de hoogste score voor de VU – scoort de VU iets minder (4,19 tegenover 4,20) dan vorig jaar. Het onderdeel huisvesting haalde in 2014 nog 2,16 punten en steeg naar 2,27, daarmee boekte het de meeste progressie. Toch is het met afstand het slechtste onderdeel van de VU. Ook op het gebied van stage-ervaring en stage & opleiding zijn de resultaten een stuk rooskleuriger dan vorig jaar.

Opkomst gestegen

De VU kan bovendien iets meer waarde hechten aan de resultaten van dit jaar door een toename van het aantal participanten. 27,2 procent van de studenten vulde de NSE in, vorig jaar lag het percentage een procent lager.

“Onze inzet blijkt effect te hebben”

“Ik vind het goed om te zien dat we over de hele linie een betere score van studenten krijgen”, zo reageert Rector Magnificus Frank van der Duyn Schouten op de website van de VU. “Onze inzet op bijvoorbeeld studiebegeleiding, academische kern en studiefaciliteiten blijkt effect te hebben. Op andere punten moeten we hard blijven werken aan verbetering. Daar zijn we volop mee bezig en we zijn dan ook vast voornemens deze stijgende lijn voort te zetten.”

Landelijke tevredenheid

Dat de studenten meer tevreden zijn, is overigens op alle universiteiten terug te zien. 83 procent van de universitaire studenten is tevreden tot zeer tevreden met zijn opleiding, vijf jaar geleden was dat percentage nog tachtig procent. De tevredenheid op de UvA is het laagst, wat ook wel in de lijn der verwachting lag gezien de protesten van de afgelopen maanden. De Radboud Universiteit en de Rijksuniversiteit Groningen hebben de meest tevreden studenten.