26 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Syrische studenten mogen in Nederland studeren

Dertig Syriërs mogen een jaar lang in Nederland studeren. Dat heeft PvdA-minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken aan de Tweede Kamer laten weten.

Het gaat om Syriërs die hun studie moeten afbreken door de burgeroorlog in eigen land. Zij kunnen een jaar lang “in een vreedzame omgeving hun studie voortzetten en kennis verwerven die hen van nut kan zijn bij de toekomstige wederopbouw van hun land”, aldus Timmermans.

Libertas Noodfonds

Vorig jaar had een meerderheid in de Tweede Kamer gevraagd om het zogeheten Libertas Noodfonds open te stellen voor Syriërs. Dat noodfonds was in 2006 in het leven geroepen voor Wit-Russische en later ook Zimbabwaanse vluchtelingstudenten. In 2011 besloot de regering het fonds af te bouwen.

Dat fonds komt niet meer terug, blijkt uit de brief van Timmermans, ook niet voor Syrische studenten. Dat is geen ‘haalbare optie’, schrijft hij. Maar na overleg met internationaliseringsorganisatie NUFFIC besloot hij dat dertig Syrische studenten hier een jaar lang mogen studeren.

Syriërs uitgesloten

Zij kunnen zich aanmelden voor een eenjarige mastersopleiding uit het Netherlands Fellowship Programme of bij het MENA-beurzenprogramma voor korte cursussen.

Dat laatste is opvallend, want tot nog toe werden Syriërs juist uitgesloten van de MENA-beurzen. “In het licht van de huidige situatie in Syrië heeft de Nederlandse overheid, in lijn met het besluit van de EU, besloten alle hulpprogramma’s in Syrië op te schorten”, staat er op de MENA-website. “Daardoor worden aanvragen voor het MENA Scholarship Programme van Syriërs en ingezetenen van Syrië niet in behandeling genomen.”