Studentenraadskandidaat Ilyes Machkor: ‘campus moet tweetalig worden’

Volgende week zijn de verkiezingen voor de studentenraad. Ilyes Machkor (21, tweedejaars biomedische wetenschappen) is lijsttrekker van de studentenbond SRVU. Waar staat hij voor?

Waarom wil je in de usr?  “Dit jaar ben ik vicevoorzitter van de facultaire studentenraad Aard- en Levenswetenschappen. Dat vind ik heel leuk om te doen. Maar ik merk ook dat je sommige zaken op een hoger niveau moet zien te regelen. Bijvoorbeeld hoe het geld over de faculteiten wordt verdeeld, een probleem waarmee wij nu als faculteit te maken hebben. En ook om daadwerkelijk het onderwijs te verbeteren, moeten sommige zaken universitair worden geregeld zodat docenten meer tijd voor de studenten hebben.”

En waarom kies jij voor de SRVU?  “Ik heb de bond leren kennen toen ik zelf in de facultaire studentenraad kwam. Het is echt een team waarop je kunt terugvallen, en ik ben een groepsmens. Dankzij de SRVU zit je er niet in je eentje als raadslid, maar kun je gebruik maken van de ervaring en expertise van andere SRVU-leden. Zo blijf je als usr goed in contact met de student. En de SRVU gaat door totdat er ook werkelijk iets is bereikt, zoals met de Green Roof van de VU.”

Wat vind je van de nieuwe bètapartij?  “Het is goed om meer bèta- en medische studenten te betrekken bij de universitaire medezeggenschap. Maar daarvoor hoef je in mijn ogen geen nieuwe partij op te richten. Ik ben zelf tenslotte ook een bètastudent. De usr hoort een afspiegeling te zijn van alle studenten. Misschien moeten we dat officieel regelen. Maar een nieuwe partij brengt natuurlijk weer nieuw leven in de brouwerij en dat is goed voor de discussie en de opkomst.”

En wat vind je van de Vuso?  “Die komen vooral op voor studenten die actief in het studentenleven staan, en daarnaast willen excelleren; zeg maar de elitestudenten, tussen aanhalingstekens. De SRVU is er voor alle studenten, ook voor degenen die de weg op de universiteit nog niet zo gevonden hebben. Daarnaast is de Vuso buiten de verkiezingstijd niet zichtbaar en bestaat alleen maar uit de raadsleden. Ze hebben geen georganiseerde achterban.’’

Wat is jouw speerpunt?  “Duurzaamheid vind ik heel belangrijk. Daar is de SRVU al een tijdje mee bezig, zoals de nieuwe oplaadpaal op het binnenplein. Ik wil dat er een duurzaamheidplatform komt op de universiteit. Dat moet zich met meer zaken bezighouden dan alleen maar plastic bekertjes. Ook hoe duurzaamheid een plek kan krijgen in het onderwijs en onderzoek. Komend jaar wordt een nieuw instellingsplan 2015 -2020 vastgesteld. Ik ga me ervoor inzetten dat duurzaamheid een van de speerpunten van de VU wordt.’’

Hoe kijk je aan tegen diversiteit?  “Dat is ook een belangrijk item. Voor mij gaat het niet zozeer over kleur, afkomst of religie, maar om een manier van denken. We moeten leren diversiteit in ons hoofd toe te laten. Daarom is het belangrijk dat de VU werkelijk een internationale universiteit is, met een open blik naar de wereld. Prioriteit daarbij is dat de campus echt tweetalig wordt en bijvoorbeeld de informatie over de studentenraad op de site ook in het Engels is te vinden, zoals de ondernemingsraad nu probeert. En internationale studenten horen veel meer opgenomen te worden in het hele universitaire gebeuren. Nu is het vaak een soort apart klasje, met een eigen introductie en een apart International Office dat nota bene op Uilenstede zit.’’

Wat is jullie verkiezingsleus?  “Stem op de SRVU voor morgen. Your VUture is our goal.”

Lees hier de interviews met het lijsttrekkers van de Vuso en de Bètapartij.