Studentenbond opent meldpunt over selectie hoger onderwijs

Studentenvakbond LSVb heeft een meldpunt geopend over de nieuwe selectieprocedures in het hoger onderwijs. Vanaf volgend collegejaar zijn er geen lotingen meer, maar wordt er geselecteerd.

‘Voor eerlijke kansen bij selectie in het hoger onderwijs is het belangrijk dat studenten weten wat ze kunnen verwachten bij selectieprocedures en dat ze ergens terecht kunnen met hun klachten’, aldus de LSVb in een persbericht.

Samen met studentenvakbond ISO Interstedelijk Studentenoverleg), belangenbehartiger voor mbo-studenten JOB en het Landelijk Aktie Komitee Scholieren LAKS heeft de LSVb ook een informatiepakket over de procedure naar alle middelbare scholen en mbo-scholen gestuurd.

Deadline vervroegd

De nieuwe selectieprocedures brengen behoorlijk wat veranderingen met zich mee. Zo is de aanmelddeadline voor opleidingen met selectie vervroegd naar 15 januari. Daarnaast kijken universiteiten en hogescholen niet meer alleen naar de cijfers, maar tellen criteria zoals motivatie voortaan ook mee.

De LSVb opent het meldpunt omdat ze kennelijk vreest dat universiteiten en hogescholen de nieuwe regels niet navolgen. Ook nodigt ze studenten uit te klagen als de voorlichting rond de selectieprocedure tekortschiet. Ze hoopt zo, meldt ze in haar persbericht, in kaart te krijgen hoe het eerste jaar zonder loting maar met selectie verloopt binnen het hoger onderwijs.