28 maart 2024

Studenten voelen zich niet meer zo betrokken bij hun VU

Juichende VU-studenten bij een wedstrijd van de populaire universiteitsclub. Ze dragen trots de VU-griffioen of de beeltenis van Kuyper op hun shirts. Tijdens de wedstrijd scanderen ze luidkeels de naam van hun team.

Helaas, in werkelijkheid zie je zulke Amerikaanse toestanden niet op de VU-campus. “Er is waarschijnlijk een verschil in cultuur tussen Amsterdam en een Amerikaanse campus”, zegt Jill Beuk, voorzitter van EOS, de faculteitsvereniging van Sociale Wetenschappen (FSW). “Als je ver van huis studeert en verplicht bent om op een campus te wonen, zoals in Amerika, trek je automatisch ook veel meer met elkaar op.”

Verbondenheid minder groot

“Hier aan de VU zie ik dat veel studenten vaak ver weg of nog thuis wonen en na college gelijk naar huis gaan”, aldus Beuk.

Zelf heeft Jill ook geen warm kloppend VU-hart. “Als student voel ik me niet erg betrokken bij de VU. Vooral omdat de FSW niet in één vast gebouw zit, waar alle studenten bij elkaar kunnen komen. We zitten veel in het VU-hoofdgebouw, onze vereniging zit in het Wis- & Natuurkundegebouw, de docenten zitten in het Metropolitan-gebouw en we hebben verspreid over de hele campus college.”

Vice-praeses Ellen Timmer van het VU-studentencorps L.A.N.X. ziet dat anders. Studenten hoeven meestal niet te vechten om bij een bepaalde universiteit van hun keuze te studeren. Volgens Timmer is daardoor de verbondenheid minder groot.

Niet per se een gemeenschap

“Ik denk dat in Nederland veel minder waarde wordt gehecht aan hoe goed een universiteit is. Ze zijn allemaal ongeveer even goed. Het is gewoon een instituut waar je heengaat om te studeren, het is niet per se een soort gemeenschap”, zegt ze.

Timmer is, toen ze voor een moeilijke keuze stond, goed ondersteund door de VU. “Op het moment dat ik moest besluiten of ik bestuursactiviteiten wilde doen of niet, werd ik heel erg gesteund door mijn studieadviseur en dat had ik zo niet verwacht, omdat je er vanuit gaat dat zo’n man alleen gefocust is op je studie.”

Die ondersteuning vanuit de VU voelt Wim-Jan Dannijs, praeses van roeivereniging Okeanos, al tijden niet meer. “De eerste twee jaar voelde ik me wel betrokken. Er werd naar je geluisterd en intensief gecommuniceerd. Dat is naarmate de jaren vorderden, wel veranderd. Zodra je buiten de middenmoot valt, als langstudeerder bijvoorbeeld,  val je ook een beetje van de radar van de VU.”

VU mag meer doen

Dannijs zegt als bestuurslid nog maar weinig met de universiteit samen te werken. De griffioen prijkt nog wel op de sportbroekjes van de Okeanosroeiers, maar dat is zo’n beetje de enige binding die de vereniging nog met de VU heeft.

“De ‘VU’ staat in ons logo, de binding met de Vrije Universiteit is er van onze kant heel erg, daarom trekken we veel VU-studenten. Maar ik vind wel dat de VU er wat meer mee mag doen”, aldus Dannijs.

Roeiverenigingen roeien al vele jaren voor zichzelf, een ouderwetse rivaliteit tussen universiteiten bestaat in Nederland niet. “Ik vind het jammer. Ik zou best graag voor de VU willen roeien, voor die universiteit uitkomen. Dat gevoel bestaat nu helemaal niet.”

Geïnfiltreerd door UvA-studenten

Historische VU-verenigingen zoals Okeanos en L.A.N.X. zijn ook nog ‘geïnfiltreerd’ door UvA-studenten. Mede hierdoor verzwakken de banden met de Vrije Universiteit. Dannijs hoopt in ieder geval dat de nieuwe rector magnificus daar verandering in gaat brengen. “De nieuwe rector is heel sport- en verenigings-minded.  Als je investeert, is er veel meer uit te halen, voor zowel ons als de VU.”