28 maart 2024

Studenten verdienen 440 euro bij

Naast hun studie werken studenten doorgaans één of twee dagen per week in de horeca of in een winkel. Daarmee verdienen ze 440 euro bruto per maand.

Die informatie heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek uit zijn data gezeefd. Zestien procent van de studenten werkte in 2012 achter de bar of als kelner. Nog eens vijftien procent was ‘verkoopmedewerker’.

Hbo’rs werken meer

Als ze tenminste een bijbaan hadden. Bijna één op de vijf heeft geen inkomsten uit arbeid. Deze studenten krijgen waarschijnlijk meer geld van hun ouders of durven meer bij DUO te lenen, maar daar heeft het CBS geen zicht op.

Hbo’ers hadden vaker een bijbaan dan wo’ers (88 tegen 75 procent) en hun maandelijkse inkomsten waren gemiddeld negentig euro hoger (470 tegen 380 euro per maand). Waarschijnlijk werken ze meer, maar het zou ook aan hun uurloon kunnen liggen.

Flexibele baan

Het CBS kijkt alleen naar studenten die recht hadden op basisbeurs of lening, maar maakt daarin geen onderscheid. Vermoedelijk nemen studenten vaker een bijbaan wanneer hun basisbeurs wegvalt: negentienjarigen werken gemiddeld tien uur per week, 24-jarigen meer dan veertien uur.

Het gaat vaak om een flexibele baan, aldus het CBS. Slechts een kwart van de studenten had een vast contract.