26 maart 2024

Studenten stoppen met afhaken

Dit jaar stopten bijna dan zestienduizend eerstejaars vóór 1 februari met hun opleiding. Naar verhouding zijn het er minder dan vorig jaar, maar nog altijd meer dan een paar jaar geleden. Dertien procent van de eerstejaars gooide voor 1 februari de handdoek in de ring, en dat is een half procent minder dan vorig jaar. Wie zijn studie vóór 1 februari staakt, hoeft de basisbeurs van zijn eerste studiemaanden niet terug te betalen. De cijfers laten zien hoeveel studenten van die mogelijkheid gebruikmaakten. Het gaat om 14,6 procent van de hbo’ers en 9,2 procent van de universitaire studenten.

Beter op hun plek

Jarenlang zweefde het aandeel tussentijdse afhakers rond de elf à twaalf procent. Maar in 2012 werden het er plotseling veel meer: 13,6 procent stopte toen voor 1 februari. Een jaar later was die tussentijdse uitval al even hoog (13,5 procent). Dit jaar lijkt het tij te keren, vooral aan de universiteiten. Een woordvoerder van het ministerie vermoedt dat studenten nu beter op hun plek zitten dan voorheen, zei hij tegen de NOS.

Bindend studieadvies

Maar er zijn andere verklaringen denkbaar. Veel onderwijsinstellingen verhoogden de normen in het eerste jaar: het bindend studieadvies werd strenger en misschien voorzagen iets meer studenten dat ze de finish toch niet zouden halen. De stijging in voorgaande jaren viel ook samen met plannen voor een langstudeerboete: wie meer dan een jaar studievertraging opliep, zou drieduizend euro extra collegegeld moeten betalen. Die boete was voor eerstejaars nog ver weg, maar zorgde wel voor onrust.