Studenten meerjarige masters vrezen studieschuld

Als de basisbeurs verdwijnt, worden studenten van meerjarige masteropleidingen harder getroffen dan de rest. Vlak voor het debat in de Eerste Kamer trekken ze aan de bel.

Een academische studie duurt meestal vier jaar: drie jaar voor de bachelor en één jaar voor de master. Maar allerlei bètastudies, medische masters en researchmasters duren langer: twee of zelfs drie jaar. Wie leraar wil worden, is ook een jaar langer bezig.

Afschrikeffect

Durven studenten straks nog voor zo’n opleiding te kiezen als ze geen basisbeurs meer krijgen? Eenentwintig studieverenigingen en medezeggenschapsfracties denken dat de hoge kosten velen zullen afschrikken. Ze vrezen studieschulden rond de veertigduizend euro.

In aanloop naar het debat in de Eerste Kamer hebben ze een betoog rondgestuurd. De meeste ondertekenaars komen uit Delft , maar andere studeren in Eindhoven, Leiden, Twente of Utrecht.

Veel contacturen

Naast de studie werken? Dat gaat volgens de studenten niet, want deze meerjarige masters zijn zeer intensief en hebben veel contacturen, “waaronder verplichte colleges, practica en onderzoeken”. Daar komen de langdurige stages nog bij.

Ze voorspellen dat studenten gaan uitwijken naar Zweden, Duitsland of België, waardoor Nederland hoogopgeleiden verliest. Ook zou het lerarentekort oplopen als een masteropleiding tot eerstegraads leraar voor studenten duurder wordt.

Geen compensatie

Bussemaker wil studenten van meerjarige masters niet compenseren voor het verlies van de basisbeurs, zei ze in september. Uit onderzoek zou blijken dat studenten van deze twee- of driejarige masteropleidingen zich meer door hun interesse laten leiden dan door de kosten. Bovendien zijn hun vooruitzichten op de arbeidsmarkt over het algemeen goed.