29 maart 2024

Studenten: ‘Help mee in Calais’

Geneeskundestudenten Hannah Bakels (27) en Zohra Layegh vertrokken in december naar Calais om daar gestrande vluchtelingen en asielzoekers te helpen. Het is voor studenten een makkelijke en goedkope manier om echt iets bij te dragen, zegt Bakels in een interview in Advalvas dat volgende week verschijnt.

Calais is ondergesneeuwd in het verhaal over vluchtelingen. Daar is het vertrekpunt voor mensen die naar Engeland willen. Doordat er nu zoveel vluchtelingen naar Europa komen, gaan er ook meer mensen naar Calais. Het kamp barst uit zijn voegen. Er zitten tien tot vijftienduizend mensen in Calais, en nog eens tweeduizend in Duinkerke.”

Onvoorstelbaar

Volgens de studenten is de situatie in Calais onvoorstelbaar. “In het kamp in Calais zijn er nog sanitaire voorzieningen. En dat staat al bekend als de jungle. In Duinkerke is helemaal niets. Alleen maar modder. Mensen zoals jij en ik zitten daar in omstandigheden die je je niet in Europa voor kunt stellen.”

Om zelf te helpen, hoef je geen geneeskundestudent te zijn. “Er zijn ook mensen nodig om voedsel uit te delen of kleding te sorteren”, zegt Hannah Bakels. De reis naar Calais en het verblijf daar betaal je zelf. Maar viavia kun je wel korting op een lokaal hostel krijgen. Hoe lang je blijft, kun je zelf bepalen. Wie een weekend wil helpen, is ook welkom.  Meer informatie via facebookgroep Care 4 Calais of care4calais.org.

Lees het hele interview woensdag in Advalvas.