19 maart 2024

Oprichter Max van den Broek

Studenten hebben nu eigen oefenjournal

Studenten van de Vrije Universiteit lanceerden deze week het geesteswetenschappelijke tijdschrift Eris. Ze willen studenten meer kans bieden om te oefenen met wetenschappelijk publiceren.

“Ik had een paper ingestuurd bij een journal. Dat werd geaccepteerd, maar ik moest het wel eerst komen presenteren op een congres in Michigan”, vertelt Eris-oprichter Max van den Broek (foto), masterstudent Logic aan de Universiteit van Amsterdam, tijdens de lanceringsbijeenkomst. “Tenzij er een goede crowdfunding op gang komt, wordt dat ‘m dus niet.”

Hij vindt dat exemplarisch: “We willen goede cijfers halen om later misschien in aanmerking te komen voor een promotietraject, maar ondertussen doen we geen ervaring op met wetenschappelijk publiceren.” Het is zonde als studenten alleen papers schrijven die door een docent en twee medestudenten gelezen worden, voegt hij toe.

Oorlog en vrede

Daarom had hij een jaar geleden met een paar medestudenten aan de VU het idee om zelf een journal te starten, voor studenten in de geesteswetenschappen. Ze streven ernaar het twee keer per jaar te laten verschijnen.

Het eerste nummer heeft als thema ‘oorlog en vrede’. Een van de artikelen gaat bijvoorbeeld over hoe de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog Shakespeare probeerden te kapen. Een ander analyseert de documentaire The Act of Killing, over het moorden in de roerige periode na de staatsgreep in Indonesië in 1965.

Stem vinden

Filosofiedocent Jeroen de Ridder prijst het belang van Eris voor studenten. “Studenten moeten leren hoe ze een redenering opbouwen, standpunten verdedigen, hun stem vinden. Jullie stellen een goed voorbeeld door naast al het studiewerk ook nog een mooi journal te maken.”

De redactie van Eris roept iedereen – ook alumni en studenten van andere richtingen – op om voor de volgende editie een paper in te zenden. Het thema is de waarde van een universitaire opleiding voor de maatschappij. Er valt een kleine essayprijs mee te verdienen.