27 maart 2024

Studenten in de bajes: goed voor het milieu

Vanaf 2016 kunnen Amsterdamse studenten in de gevangenis belanden. D66 in Amsterdam-Oost wil de Bijlmerbajes na sluiting laten ombouwen tot studentenflats.

Het kabinet is van plan de komende jaren meerdere gevangenissen te sluiten, waaronder de Penitentiaire Inrichting Over-Amstel, beter bekend als de Bijlmerbajes. “Er is een enorm tekort aan studentenwoningen in Amsterdam en deze torens lenen zich bij uitstek voor deze functie”, zegt D66-raadslid Thomas van Egmond tegen het Parool.

Dichtbij de VU

Bovendien is het hergebruik van gebouwen goed voor het milieu en ligt het complex op een prima locatie: tussen de binnenstad, het Sciencepark, de Vrije Universiteit en de Amstelcampus.

D66 zal vandaag een voorstel indienen. De Amsterdamse gemeenteraad neemt later dit jaar een definitief besluit over de toekomst van het gevangenisterrein.