Studenten in actie voor basisbeurs en ov-kaart

Studenten van de TU Delft zorgden in de ochtendspits voor een alternatieve busverbinding tussen station en campus. Ze protesteren tegen het afschaffen van de ov-kaart. Dinsdag en woensdag volgen er acties in Utrecht en Amsterdam.

Met tien voertuigen, van bakfietsen tot een limousine, namen studenten vanochtend het openbaar vervoer over tussen het Delftse station en de universiteit. Tijdens de rit informeerden ze hun passagiers over de geplande bezuinigingen en mogelijk verdwijnende buslijnen.

Financiële motieven

Bas Vollebregt, voorzitter van de organiserende Delftse studentenvakbond VSSD, is bang dat financiële motieven steeds zwaarder gaan wegen bij de studiekeuze. “Wie van Utrecht naar Delft reist is zonder ov-kaart 265 euro per maand kwijt voor alléén de reis. De plaats van een universiteit zou er niet toe moeten doen bij het maken van een studiekeuze. Wie in Delft wil studeren moet er ook heen kunnen.”

Dinsdag gaan studenten in Utrecht de straat op en woensdag volgt Amsterdam. Daar zal minister Bussemaker op de Dam worden berecht, heeft ASVA studentenunie aangekondigd.

Leenstelsel uitgesteld

Afgelopen vrijdag maakte zij bekend dat de invoering van het leenstelsel wat haar betreft een jaar wordt uitgesteld naar 1 september 2015. Van uitstel komt geen afstel, bezweert ze, maar of het leenstelsel ook voldoende steun krijgt in de Eerste Kamer staat nog te bezien.