26 maart 2024

Stormschade op campussen valt mee

De storm die gisteren over het land raasde, heeft ook bij hogescholen en universiteiten zijn sporen nagelaten. Er vlogen dakplaten in het rond en enkele auto’s werden verpletterd onder een boom, maar de schade lijkt beperkt.

Het advies aan studenten en medewerkers om binnen te blijven, was zeker niet overdreven. Want de loeiharde storm, met windstoten tot wel 130 kilometer per uur, legde het treinverkeer plat, rukte bomen uit de grond en zorgde voor rondvliegende dakpannen en gevelplaten.

Dak weg

In het hoger onderwijs kwam het opmerkelijkste nieuws van de Universiteit van Amsterdam, waar dakplaten van de overkapping van een binnenplaats op het Science Park naar beneden kwamen.

Dankzij een tijdelijke dakconstructie is het gebouw vandaag weer open voor onderwijs en onderzoek. De totale schade is nog niet opgemaakt, zegt een woordvoerder.

Platte auto’s

Bij de TU Delft werden twee auto’s verpletterd onder een forse boom, waaide een zonnepaneel van het dak en lieten de gevelplaten van een studentenflat los. Ook bij het Polakgebouw van de Erasmus Universiteit – dat enkele maanden geleden al even werd gesloten wegens mogelijk instortingsgevaar – raakte een deel van de luifel los.

In Wageningen werd het gebouw Plus Ultra ontruimd, onder meer omdat de letter L boven de ingang dreigde los te laten. “Waarschijnlijk heten we na de storm Pus Ultra”, aldus de beheerder van het gebouw tegen universiteitsblad Resource.

De lucht in

Op de VU vielen alleen fietsen, vlogen kliko’s rond en ging wel ook een medewerker de lucht in.

Het is niet duidelijk hoe groot de stormschade in het hoger onderwijs precies is. Volgens het Verbond van Verzekeraars ligt de totale schade aan particuliere huizen en auto’s rond de negentig miljoen euro. Waarschijnlijk duurt het nog maanden voordat de schade aan bedrijven en openbare gebouwen in kaart is gebracht.