29 maart 2024

Stormloop hoger onderwijs

Om het leenstelsel te ontlopen, hebben aspirant-studenten zich massaal aangemeld bij hogescholen en universiteiten. Het zijn er tienduizenden meer dan vorig jaar om deze tijd.

Hogescholen hebben momenteel een kwart meer aanmeldingen dan vorig jaar. Toen waren het er ruim honderdduizend, nu bijna 130 duizend. Het gaat steeds harder: in mei was de toename nog maar dertien procent.

Recht op een basisbeurs

Universiteiten kregen aanvankelijk ook een kwart meer aanmeldingen. Die trend zette weliswaar niet door, maar vorige week kwam de teller toch nog uit op veertien procent meer vooraanmeldingen dan een jaar geleden.

Lange tijd dachten aspirant-studenten dat ze komend jaar aan hun opleiding moesten beginnen om nog recht te hebben op een basisbeurs. De lichting na hen zou niets meer krijgen en duizenden euro’s meer studieschuld opbouwen in het leenstelsel van minister Bussemaker.

Altijd afwachten

Wellicht zullen sommige studenten alsnog een wereldreis gaan maken of een tussenjaar nemen nu de minister het leenstelsel voor bachelorstudenten een jaar heeft uitgesteld. Maar aan de cijfers is dat niet te zien, aldus de Vereniging Hogescholen. Veel jongeren zullen naar verwachting gewoon instromen, nu ze eenmaal hun keuze hebben gemaakt.

De onderwijsinstellingen houden een flinke slag om de arm, want erg precies zijn de vooraanmeldingscijfers niet. Wie zich voor twee opleidingen inschrijft, telt twee keer mee en studenten kunnen zich tot op het laatste moment terugtrekken. Hoeveel studenten er uiteindelijk aan de start verschijnen, blijft altijd afwachten.

Verplichte matchingsgesprekken

Vanaf 2014 moeten studiekiezers zich allemaal voor 1 mei aanmelden, zodat ze mee kunnen doen aan verplichte matchingsgesprekken en geschiktheidstesten van hun opleiding. Sommige universiteiten en hogescholen liepen daar al op vooruit. Dat kan deels verklaren waarom er zoveel vooraanmeldingen zijn in vergelijking met vorig jaar. De groei zou dan in augustus weer moeten afvlakken.

“Maar als we nu op veertien procent groei staan, zullen we in september waarschijnlijk niet op drie procent krimp uitkomen”, gokt woordvoerder Bastiaan Verweij van universiteitenvereniging VSNU. Ook de Vereniging Hogescholen wuift de cijfers niet weg en voorziet een flinke toename van het aantal eerstejaars.