29 maart 2024

Stoepmarketeers: “Twee keer ‘nee’ is toch wel duidelijk?”

“Is het goed als ik even met je meeloop naar je fiets?” is een veelgestelde vraag rond het hoofdgebouw van de VU. Wervers voor goede doelen, marktonderzoekers en verkopers stellen dit soort vragen aan alle passanten op de stoep van het hoofdgebouw. Sommige studenten hebben er last van,  blijkt uit een rondgang van Advalvas.

Dagelijks werk

Jasper Ligthart (20), bachelor bedrijfskunde, vindt dat het niet dagelijks hoeft: “Af en toe een werver zal ik beter vinden dan iedere dag.”

Ook zijn studiegenoot Melissa Bouwman (22) signaleert dat ze je altijd staan op te wachten: “Ik snap niet waarom ze hier staan. Je bent altijd druk, je hebt college gehad en gaat naar huis of je moet net beginnen.” Verbazing is er vooral over het feit dat studenten blijkbaar de doelgroep zijn. Jasper: “Studenten hebben daar toch helemaal geen geld voor.”

Josja van der Veer, directeur van de Facilitaire Campus Organisatie (FCO), erkent dat er elke dag verkopers en wervers aan het werk zijn op en rond de VU. De verkopers en wervers moeten officieel toestemming vragen aan de VU om in de hal, op het bordes en op de stoep voor het hoofdgebouw hun vak uit te oefenen. De bevoegdheid van FCO-medewerkers om mensen weg te sturen, loopt tot aan de bomenrij op de stoep voor het hoofdgebouw.

Geen bevoegdheid

“Mensen zonder bevoegdheid gaan niet zo snel in de hal staan”, vertelt Van der Veer. “Op het bordes en de stoep staan soms wel wervers en verkopers zonder bevoegdheid.” Van der Veer vertelt dat deze mensen hierop worden aangesproken door FCO-medewerkers, waarna ze vertrekken.

Van der Veer erkent echter dat wervers voor goede doelen vaak wel worden gedoogd. “De VU is ook een openbare instelling”, legt ze uit. “Daarom willen we niet te veel drempels opwerpen voor bijvoorbeeld wervers van goede doelen. Die gedogen we ook omdat zij niet commercieel zijn.”

De regelgeving wordt dus niet strak gehandhaafd. “Als echt blijkt dat veel studenten klachten hebben of dat er één serieus probleemgeval bekend is, zullen we de regelgeving strakker hanteren”, belooft Van der Veer.

Wisselende irritaties

De reacties op het ongevraagd storen op de openbare stoep verschillen echter.

Premasterstudent business administration Roxanne Snellenberg (22) koestert geen wrok tegen de stoepmarketeers: “Ik erger me niet aan hen, want vragen staat natuurlijk altijd vrij. Ik zeg gewoon eerlijk dat ik geen behoefte aan ze heb.”

Melissa vindt ze wel erg vervelend: “Wat ik heel erg irritant vind is dat ze dan gaan meelopen tot aan je fiets. Zelfs als ik al twee keer nee heb gezegd. Dat is dan toch duidelijk?”

Ondanks deze wisselende emoties hebben de studenten wel begrip voor de uitoefenaars van het beroep. Jasper: “Het is ook gewoon hun werk en vaak staan ze er voor een goed doel.”