4 mei 2024

Spraakwater lest de dorst

Diepe gesprekken voer je het best met een flinke slok drank op. Wat een grondboor is voor geologen, is alcohol voor de caféfilosoof: ze brengen onvermoede lagen naar boven, dingen die gewoonlijk ver onder de oppervlakte verborgen blijven (en soms is dat maar beter ook, maar daar gaan we het hier niet over hebben, want daar zijn al zo veel boeken over volgeschreven). Enfin, geniaal dus dat NEWConnective, het zingevingsplatform dat graag wil dat studenten nadenken over de diepere vragen van het bestaan, heeft bedacht dat dat het beste gaat met een biertje erbij.

Zeven deugden

En laat er nou een brouwer zijn die biertjes maakt die daar perfect op aansluiten: Brouwerij De 7 deugden maakt zeven vaste soorten bier die de naam dragen van, inderdaad, zeven deugden: Ruw+ Bolster bijvoorbeeld, en Scherp + Zinnig. “De brouwer heeft een moderne invulling gegeven aan de klassieke deugden”, vertelt Mark Bos, programmamaker van NewConnective. De deugdenbiertjes zijn het vertrekpunt voor het gesprek over die deugden op zeven maandelijkse bijeenkomsten.

De eerste is op 14 januari. Op die avonden geeft brouwer Garmt Haakma telkens een korte uitleg over zijn bier en leidt een van de organisatoren de deugd van de avond in met filmbeelden, muziek, of een stuk tekst. Praktische gegevens over de avonden vind je hier. NewConnective wil graag dat je je van tevoren opgeeft, zodat ze weten hoe veel bier ze moeten bestellen.

De titel van dit stukje is geleend van de rapper Extince.