19 maart 2024

Ruimtelab SRON baalt van afblazen bètaverhuizingen

Nu de bètaverhuizingen niet doorgaan, is het Nederlands Instituut voor Ruimte Onderzoek (SRON) niet meer per se geïnteresseerd in een plekje op het Amsterdamse Science Park. Ook andere geïnteresseerde universiteiten kunnen zich nu melden.

SRON was enthousiast over een verhuizing naar het Science Park, onder meer vanwege het goede vooruitzicht op samenwerking tussen de bètafaculteiten van de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit. Ook stelde de gemeente samen met het ministerie van Onderwijs in 2013 een miljoen euro beschikbaar voor de verhuizing van het NWO-instituut.

Grote risico’s

Het leek in kannen en kruiken te zijn, maar daar stak de medezeggenschap van de UvA vorige week een stokje voor: de financiële risico’s van de bètaverhuizingen zouden te groot zijn. Daarmee kwamen ook de verhuisplannen van SRON op losse schroeven te staan.

“Uitermate teleurstellend”, schrijft SRON-directeur Rens Waters op de website, “zeker omdat alle partijen zich tot op het laatste moment zeer hebben ingespannen om tot een oplossing te komen.”

NWO heeft een brief gestuurd naar alle universiteiten om de interesse in de komst van SRON te peilen. Dat betekent overigens niet dat de plannen voor Amsterdam nu helemaal van de baan zijn. “Alles ligt weer open”, zegt een woordvoerder van NWO. “We moeten opnieuw terug naar de tekentafel.”

De Universiteit Leiden, die een opleiding sterrenkunde heeft, was eerder ook in de running. Of de universiteit opnieuw een gooi doet, is onduidelijk: er was niemand bereikbaar voor commentaar. Ook is het denkbaar dat SRON zich volledig in Groningen vestigt. NWO onthoudt zich van elk commentaar.

Oud gebouw

SRON is één van de negen onderzoeksinstituten van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Het houdt zich bezig met onderzoek vanuit de ruimte en was gevestigd in Utrecht en Groningen. Maar omdat het gebouw in Utrecht verouderd was en de universiteit stopte met de masteropleiding sterrenkunde, ging het instituut in 2013 op zoek naar een nieuwe locatie.