26 maart 2024

Rector wil ranking van VU-achtige universiteiten

Rector Van der Duyn Schouten ligt niet wakker van een plaatsje hoger of lager op de Shanghai Ranking. Een ranking van tien VU-achtige universiteiten vindt hij zinvoller.

U wilt een nieuwe, alternatieve ranking van universiteiten. Waarom?

“Er wordt altijd heel zenuwachtig gereageerd op bijvoorbeeld de Shanghai Ranking en de ranking van Times Higher Education, maar ik vind dat nogal mal. Ik lig er echt niet wakker van als de VU, die al sinds jaar en dag ergens rond plek honderd op de Shanghai-index eindigt, een paar plaatsen daalt of stijgt. Je krijgt een globale indruk van hoe jij als universiteit ten opzichte van andere universiteiten beweegt. Maar je kunt er niet echt iets mee, omdat de universiteiten in die ranking zo enorm verschillen van aard.”

Daarom wilt u een ranking van universiteiten die vergelijkbaar zijn met de VU.

“Ik denk aan een stuk of tien Europese universiteiten die lijken op de VU qua financiering en ambitieniveau en dergelijke. Universiteiten die niet honderden miljoenen aan giften van alumni te besteden hebben, die hun onderzoek ook inrichten in termen van interdisciplinariteit. Gewoon een aantal criteria waaraan we kunnen zien hoe, binnen die wereldwijde rankings, tien vergelijkbare universiteiten zich ten opzichte van elkaar bewegen. Als je als VU dán een plek daalt in die lijst, zegt dat veel meer.”

Een ranking in een ranking dus.

“Zo zou je dat kunnen zeggen. Ik heb geen behoefte om, naast de Leiden Ranking, weer een nieuwe VU Ranking te creëren. Het moet meer een samenwerking met vergelijkbare universiteiten worden om te zien hoe bepaalde zaken misschien beter kunnen worden aangepakt.”

Aan welke universiteiten denkt u?

“München bijvoorbeeld, en Barcelona, Aarhus, universiteiten in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland. En Scandinavië. Liever Europese dan Amerikaanse universiteiten, vanwege de manier van financieren.”

Is het mooie van een vergelijking met totaal andersoortige universiteiten niet dat je dáár juist nieuwe ideeën vandaan kunt halen? Als je alleen kijkt naar universiteiten die hetzelfde zijn, blijf je altijd hetzelfde.

“Maar op veel factoren, bijvoorbeeld de manier van financieren, heb je weinig invloed. Overigens wordt ook de VU uitgenodigd door andere universiteiten om te komen vertellen hoe we hier bepaalde dingen doen. Dat zegt wel wat. De VU strekt ook anderen ten voorbeeld.”

Op welk gebied?

“De interdisciplinaire samenwerking. Onze medische faculteit werkt nauw samen met onder andere de bètafaculteiten. Die grenzen zijn aan het vervagen. Op dat gebied zijn wij voorloper.”

Wat nog meer?

“De bescheidenheid die de VU uitstraalt.”

Interessant! Want toen Jaap Winter aantrad als voorzitter van het college van bestuur, zei hij juist dat we van die bescheidenheid af moesten. Een beetje meer zelfvertrouwen moesten uitstralen.

“Maar dat is nog wat anders dan luidkeels verkondigen hoe goed we zijn. Dat zou ik heel on-VU vinden. Bescheidenheid en een gezonde dosis zelfvertrouwen gaan heel goed samen”. Dat valt me ook op bij kennismakingsgesprekken met nieuwe hoogleraren, dat ze zeggen dat juist die bescheidenheid ze tot de VU heeft aangetrokken. Dit is van oudsher geen universiteit waar mensen elkaar vliegen afvangen, maar waar het groepssucces wordt gevierd.”