Pubquiz: Tarik Z. en De Vogeltjesdans

Van wie gaat Adam Curry nu weer scheiden? In welke Nederlandse plaats vond in 1807 de buskruitramp plaats? Welke stad ligt oostelijker: Groningen of Maastricht? Zulke vragen komen elke eerste maandag van de maand langs tijdens de pubquiz in The Basket. Advalvas was er vorige week bij.

Rond half acht begint de quizruimte van het campuscafé langzaam vol te stromen met VU-medewerkers en (oud-)studenten. Zij mogen zich gelijk buigen over de fotoronde. Op een pamflet staat tien stukjes van boekenkaften met de boektitel afgebeeld. De vraag is welke schrijver bij welk boek hoort. Tijdens het puzzelen neemt host Floris den Hengst, masterstudent Artifical Intelligence, het programma van de avond alvast door. Na de boekenpuzzel zullen er nog zeven rondes en twee schattingsvragen volgen. “Dit is een hele leuke invulling van de maandagavond”, zo vindt Den Hengst zelf. “Ik doe zelf ook regelmatig mee aan quizzen.”

Op het puntje van de tong

Dan worden de kaartjes met de eerste antwoorden ingenomen en kan het vragenvuur beginnen. Hoewel er rondes aangekondigd werden, zijn de vragen niet op categorie geordend. De kleur van de buitenste ring van een regenboog, de naam van het draakje uit de film Mulan en de nationaliteit van de zwemster en Olympisch kampioen 100 meter schoolslag Ruta Meilutyté… de meest uiteenlopende onderwerpen komen achter elkaar voorbij. Onder de deelnemers leidt dat soms tot tumult. Van langgerekte ‘ooooh’s’ als ze vermoeden dat ze het antwoord wel weten maar er niet op kunnen komen, tot een incidenteel vreugdedansje. Soms wordt er gepeild hoe het met de concurrenten gaat. “Hebben jullie ‘m? Ja? Wij volgens mij ook!”

Met Henk Westbroek gaat het weer goed

In de eerste pauze komen direct de smartphones tevoorschijn om enkele antwoorden te controleren. Dat blijkt overbodig, want al snel geeft de jury de oplossingen van de eerste rondes prijs. Als die onthult dat Henk Westbroek vorige maand genas van tuberculose, klinkt ergens in het café een teleurgesteld ‘shit’, waarna de gevatte reactie vanaf de organisatietafel luidt: “Jongens, hij is genezen hè.”

Oud-studenten en hun moeder

Dan wordt de stemming weer wat serieuzer, want ronde vijf staat voor de deur. De vragen gaan over de Spaanse griep, de zodiak, de film the Matrix, de bijtgrage Luis Suárez en de Griekse muzen. Pittig, maar het gaat het team van Ruben Addie goed af. “Wij – Oei, Mijn Moeder – staan voorlopig in ieder geval bij de eerste vier.” De oud-student scheikunde komt nu ruim een jaar bij de pubquiz met een paar studiegenoten. “En ook nu we afgestudeerd zijn proberen we elke maand nog een afvaardiging te sturen.”

Vragen kopen

Addie heeft inmiddels wel door hoe hij zich moet voorbereiden, al schort er nog wel wat aan. “Meestal ga ik vanaf een week tevoren NU.nl in de gaten houden, al ben je dan vaak al te laat, want dan zijn de quizvragen al gemaakt.” Quizmaster Den Hengst produceert de vragen namelijk niet zelf: “The Basket koopt de quiz in via pubquiz.nl en wij komen deze dan presenteren. Wel maken we de schattingsvragen zelf. Daarbij proberen we in te spelen op een van de vragen uit de quiz of iets uit de actualiteit.”

Machonacho

De twee schattingsvragen zijn goed voor een portie bitterballen of nacho’s en worden dan ook wel gekscherend de machonachovragen genoemd. Deze maand luiden ze: Hoeveel kilo buskruit was er op de boot aanwezig bij de buskruitramp? En: Hoeveel seconden duurde het eerste door de NOS vrijgegeven fragment van Tarik Z. in de NOS-studio?

De twee vragen zijn niet besteed aan Oei, Mijn Moeder, maar volgens Addie heeft zijn team een hoger doel. “De allereerste keer dat we meededen wonnen we gelijk en dat was ook de laatste keer. Nu komt de muziekronde, daar ben ik meestal goed in. Ik heb thuis nog even wat 80’s- & 90’s-lijsten doorgenomen op Spotify.”

Hartstochtelijk meezingen

De muziekronde – bestaande uit korte fragmenten van liedjes – blijkt verreweg de gezelligste ronde van de avond. Er wordt hartstochtelijk meegezongen met André Hazes (De Vlieger), maar ook met Blink182 (All The Small Things). Niet alle liedjes zijn even makkelijk te raden. Zo herkent vrijwel iedereen De Vogeltjesdans die uit de boxen knalt, maar dat die geproduceerd is door het Noord-Brabantse amateurorkest De Electronica’s is voor de meesten te hoog gegrepen. Ook Bonnie St. Claire met Sla Je Arm Om Me Heen zal niet op elk formuliertje goed zijn ingevuld.

Oei, weer niet gewonnen

Na de muziekronde volgt er nog een rondje met ‘normale’ vragen en dan is het tijd voor de bekendmaking van einduitslag. Meidenteam De Criminelen is onderaan geëindigd. Troostprijs: een set mooie paraplu’s van een zeker biermerk. Addie en zijn Oei, Mijn Moeder blijken te kort te komen voor een nieuwe titel en stranden op de vijfde plaats. Het winnende team van de maand februari is genoemd naar de IJslandse vulkaan. Mocht tijdens een van de volgende pubquizzen gevraagd worden naar de naam van dat onding, dan kun je met Eyjafjallajökull in ieder geval het correcte antwoord invullen.