18 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Positie UvA-bestuur steeds benarder

Steeds meer wetenschappers eisen dat het bestuur van de Universiteit van Amsterdam aftreedt. Ook de Amsterdamse studentenunie Asva vraagt zich af of het bestuur niet beter de handdoek in de ring kan gooien.

Voor de ontruiming afgelopen zaterdag riepen alleen de studenten in het Maagdenhuis om aftreden van het college van bestuur van de Universiteit van Amsterdam. Andere actiegroepen hadden ook hun eisen, maar gingen er vanuit dat daar met het huidige college over te praten viel.

Schone lei

Dat gevoel lijkt bij velen inmiddels verdwenen. Vanmorgen publiceerde NRC Next een opinie van UvA-docenten Ewald Engelen en Olav Velthuis waarin ze schreven dat het tijd is voor “een schone lei”. Die oproep was vanmorgen door 175 medewerkers ondertekend, maar dat zijn er inmiddels meer dan driehonderd geworden.

Ook de Amsterdamse studentenunie Asva concludeert dat het vertrouwen in het college dit weekend “tot een nieuw dieptepunt” is gezakt. “Dit CvB lijkt niet in staat de UvA te besturen, door structureel adviezen te negeren en keer op keer verkeerde beslissingen te nemen”, schrijft Asva-voorzitter Noeri van den Berg in een verklaring.

Breder protest

Zaterdag kwam er na ruim zes weken een einde aan de bezetting van het Maagdenhuis, het bestuursgebouw van de Universiteit van Amsterdam. Wat begon als een actie tegen bezuinigingen op de letterenfaculteit, mondde uit in een breder protest tegen de bestuurscultuur aan de UvA.