Wetenschap
& Onderwijs

Kinderen maken haargel, Weekend van de Wetenschap, oktober 2016

Petitie: behoud wetenschapslessen voor basisschoolleerlingen

Al op de basisschool komen leerlingen in aanraking met wetenschap en techniek, dankzij twaalf wetenschapsknooppunten. Nu vechten deze met een petitie voor hun voortbestaan.

In Rotterdam zijn er speciale lessenreeksen gemaakt voor begaafde leerlingen van de basisscholen in de groepen zes, zeven en acht. Ze komen naar de Erasmus Universiteit, zien de campus, volgen een college en leren hoe een onderzoeker vragen stelt. Er zijn lessen over economie, psychologie, filosofie, rechten en geneeskunde. In basisscholen rondom de Technische Universiteit Delft worden leerlingen aangemoedigd zelf iets te ontwerpen. Een meisje maakte een brillenpoetser voor haar gehandicapte oom die hij ook echt kon gebruiken.

Opheffing dreigt

Twaalf wetenschapsknooppunten verbinden op deze manier basisscholen met pabo’s en de universiteiten. Ze vertellen mooie verhalen over het enthousiasme van leerlingen en het effect dat ze teweegbrengen. Maar ze dreigen te verdwijnen.

Met een petitie vragen ze het ministerie van Onderwijs om anderhalf miljoen euro per jaar. De universiteiten leggen een even groot bedrag bij, hebben ze beloofd, en dan kunnen de knooppunten door. In een paar dagen tijd staan er al meer dan drieduizend handtekeningen onder.

Onderzoekend leren

De knooppunten zijn in 2009 van start gegaan met steun van het ministerie van OCW en het Platform Bèta Techniek. Het idee was om de interesse in de wetenschap en techniek al op jonge leeftijd aan te wakkeren. De kinderen zouden onderzoekend en ontwerpend moeten leren. Er zijn speciale lesprogramma’s ontwikkeld waar leerlingen van honderden scholen aan meedoen.

Anderhalf miljoen nodig

Maar de wetenschapsknooppunten vallen enigszins tussen de wal en het schip: ze verzorgen geen hoger onderwijs, maar ook geen gewoon primair onderwijs. De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen heeft in 2012 al eens de helpende hand toegestoken en een eenmalige subsidie verstrekt. Nu moeten ze ergens anders hun geld vandaan halen.

De Utrechtse rector Bert van der Zwaan, voorzitter van het landelijke rectorencollege van de universiteiten, zal morgen de petitie aan Kamerleden overhandigen. En dan is het afwachten. De OCW-begroting moet nog besproken worden in de Tweede Kamer. Wie weet komt het geld toch nog ergens tevoorschijn.