19 april 2024

Pedagoog wint prijs voor vernieuwend onderwijs

De VU looft €5000 uit voor het beste idee voor vernieuwend onderwijs, maar slechts een handjevol docenten zit daar blijkbaar op te wachten. Precies tien inzendingen kwamen binnen. En bij de presentaties van de zes genomineerde voorstellen en de prijsuitreiking was er naast de kandidaten en wat meegebrachte supporters bijna niemand.

Desondanks probeerden de geselecteerde docenten vol overgave de jury te overtuigen om hun de prijs te geven. De winnaar was Agnes Willemen, universitair docent pedagogiek bij de faculteit Gedrag- en Bewegingswetenschappen, met haar plan om met een computerprogramma studenten te stimuleren samen en actief met de leerstof aan te slag te gaan.

Belemmeringen

Willemen: “Peerwise is een online platform waarin studenten zelf tentamenvragen en antwoorden daarop kunnen bedenken. Hun medestudenten reviewen vervolgens de vragen en antwoorden – dat gaat allemaal anoniem. De docent monitort wat er gebeurt en krijgt goed inzicht in het niveau van de studenten en kan daar vervolgens in college op inspelen.”

De €5000 wil ze gebruiken om het programma te implementeren in een eerstejaars vak en om wat tijd vrij te maken om andere docenten enthousiast te maken voor haar idee. “Er zijn heel wat belemmeringen die ervoor zorgen dat studenten en docenten niet overgaan tot samenwerkend leren. Maar studenten leren er wel het meeste van.”

Bekijk onze fotoreportage van de pitchrondes op onze Facebook-pagina.