27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Partijen jagen op zwevende student

De verkiezingen voor de Tweede Kamer zijn woensdag en partijen zetten alles op alles om de zwevende kiezers aan hun kant krijgen. Met posters, persberichten en debatten mikken ze ook op studenten.

SP-jongeren voerden gisteren actie in dertien studentensteden: ze hesen vlaggen, plakten posters en deelden flyers uit. Want studenten moeten de macht weer terugpakken, meent hun aanvoerder Merel Stoop: “Grote bedrijven bepalen welke opleidingen belangrijk zijn en bestuurders verspillen onderwijsgeld aan vastgoedspeculatie, snoepreisjes en dure auto’s.”

Huisjesmelkers

Ook andere partijen willen graag de aandacht van studenten. D66 verspreidde een persbericht over huisjesmelkers die studenten de hoofdprijs laten betalen voor vochtige oude kamertjes. “Het zijn soms net afbraakpanden”, stelt Tweede Kamerlid Paul van Meenen. “Huisjesmelkers komen hier wat D66 betreft niet meer mee weg.”

Stemtrein

Om jongeren te bereiken rijden politici graag mee in de stemtrein van televisiepresentator Tim Hofman. Die wil zoveel mogelijk jongeren overhalen om naar de stembus te gaan en laat hen vragen stellen aan lijsttrekkers.

Studieschuld

Zo kreeg Rutte in de trein een vraag over hypotheken en de studieschuld: kunnen oud-studenten straks nog een huis kopen? Daar gaan de banken over, antwoordde hij, en zo zwaar weegt die studieschuld niet. Hij zwaaide met het vermeende miljard voor het hoger onderwijs dat het leenstelsel zou opbrengen.

Peilingen

Hoe studenten gaan stemmen, is maar moeilijk te voorspellen. Vrij Nederland stelde vast dat jongeren rechtser zijn dan vroeger en vaak PVV stemmen, maar voor jongeren van hogere opleidingsniveaus zou dat minder gelden.