18 maart 2024

Overvol Sportcentrum VU Uilenstede wordt uitgebreid

Het gebied op en rond de campus Uilenstede werd het voorbije jaar al flink gerenoveerd. Er werden enkele honderden studentenwoningen opgeleverd en eind 2014 werd de vernieuwing van het centrum afgerond. In 2015 worden de sportfaciliteiten onder handen genomen.

En dat is hoog nodig, meent directeur Jan Snellen. “Gezien het aantal vierkante meters kunnen we drieëenhalf- tot vierduizend leden hebben, maar momenteel hebben we meer dan negenduizend inschrijvingen. Dat is overigens al jaren zo. We hebben enorme wachtlijsten bij bijvoorbeeld het zaalvoetbal en overvolle fitnesslessen, waardoor mensen heel lang moeten wachten bij de apparaten. Dat is aan de ene kant gezellig, maar de kwaliteit is daardoor wel bedenkelijk.”

Bewegingswetenschappen

Het Sportcentrum VU op Uilenstede krijgt daarom een tweede sporthal, een nieuwe fitnesszaal met sportlab en er komt een gezondheidscentrum. De openbare ruimtes worden dusdanig ingericht dat er ook gesport kan worden. Bovendien wordt er bij de inrichting samengewerkt met de Faculteit der Bewegingswetenschappen van de VU en VUmc. “Zo zullen zij nieuwe trainingsmethoden toepassen, al zullen vooral topsporters die gebruiken. Maar het is ook interessant voor onze verenigingen die hogerop willen.”

Militaire trainingen

Hoewel de nieuwe ruimtes vooral bedoeld zijn om de vele aanmeldingen te honoreren, wil Snellen ook nieuwe sportactiviteiten introduceren. “Zo moet er een vaste boksring komen en er komt een soort apenkooi, die misschien nog wel het meest lijkt op de hindernisbaan die ze bij militaire trainingen gebruiken. Verder willen we kijken of er groepslessen kunnen komen bij het fitnessen, daar is nu nog geen ruimte voor. En misschien dat we hockey of handbal kunnen toevoegen.”

De geraamde kosten van de bouw zijn 5,3 miljoen euro. “Maar het is de bedoeling dat we dat snel terugverdienen, binnen twintig jaar al. Zo sporten de meeste studenten tussen vijf en elf uur en willen we de nieuwe sportzaal overdag verhuren als drie gymzalen aan middelbare scholen. Als aan het eind van de middag dan de studenten komen, halen we de tussenschotten weg en kunnen zij er lekker zaalvoetbal of basketbal spelen.”

De bouw van de nieuwe hallen start in mei en moet medio 2016 worden afgerond. In de tussentijd zijn de huidige faciliteiten gewoon te gebruiken.