18 maart 2024

‘Overheid voert een beleid van angst’

“De overheid moet een potje kunnen breken om te voorkomen dat een gezin met kleine kinderen op jihad naar Syrië vertrekt”, aldus CDA-politicus en jongerenwerker Ibrahim Wijbenga. “Onze regering voert een beleid dat gebaseerd is op angst”, zegt VU-docent politicologie Dieuwertje Kuijpers. “Dat jongeren naar Syrië vertrekken, is een direct gevolg van onze politiek”, meent documentairemaakster Floor van der Meulen, die in haar docu ‘Paradijsbestormers’ op zoek gaat naar de motieven van jihadstrijders.

De drie debatteerden vanmorgen in een speciale (want onderdeel van het programma van de VU International Day, vandaag overal en de hele dag op uw campus) aflevering van VU Newsroom over IS, de islamitische terreurstaat in Irak.

Tweederangs burger

Van der Meulen heeft in Syrië met Nederlandse jihadstrijders gesproken. “Iedereen denkt dat het altijd om vroegtijdige schoolverlaters gaat”, vertelde ze. “Maar ik sprak ook met iemand die hoogopgeleid en geslaagd was, die zich in Nederland toch een tweederangs burger voelde. Hij werd gediscrimineerd en familie van hem was bespuugd in de tram.”

“Nee, ik ben niet met ze gaan sympathiseren”, antwoordde ze op een vraag uit het publiek. “Ik heb geprobeerd hun kant van de zaak te begrijpen.”

Internet de schuld geven

Wijnbenga wees naar sociale media op het Internet als belangrijke factor. “Daardoor kunnen Nederlandstalige jihadi, met een “apocalyptische visie” op de islam, in heel Nederland en Vlaanderen zich snel organiseren”, zei hij. Kuijpers vond dat het Internet te snel de schuld kreeg. “Maar het is een feit dat de group jihadi snellere ontwikkelingen doormaakt dan de regering kan bijhouden en daar krijg je rare maatregelen door. Vijfenzeventig procent van de maatregelen tegen jihadi bestaan allang in het wetboek en dient vooral om de burgers angst aan te jagen.”

Wijbenga sputterde tegen dat de doelen van de jihadi’s tegengesteld waren aan die van de meeste Nederlandse burgers en dat jongeren optraden als ambassadeur van IS. “Ze steunen een partij waarmee wij in oorlog zijn!”

Tussen twee kaden kiezen

“Maar wat wil je dan?” vroeg Kuijpers. “Het CDA wil zelfs het liken van filmpjes en teksten op Facebook verbieden!”

Ze wees erop dat het in Nederland altijd al strafbaar is geweest om een voor een vijandige mogendheid te vechten, maar dat in het geval van jihadi’s het rechtsprincipe, dat iemand onschuldig is totdat het tegendeel is bewezen, in het gedrang komt. Daarop zei Wijbenga dat de overheid nou eenmaal tussen twee kwaden moet kiezen als het gaat om de bescherming van kinderen.

Hij verwees daarmee naar de zaak rond een familie in Huizen, wier kinderen uit huis waren geplaatst omdat ze ervan werd verdacht naar Syrië te willen vertrekken. Een rechter bepaalde toen dat de kinderen weer terug moesten worden gebracht.

Steun aan de PKK

We moeten accepteren dat we niet alle risico’s kunnen uitsluiten, aldus Kuijpers. Ook moet het Westen volgens haar eerlijk zijn in de opties die ze heeft ter bestrijding van IS. “Steun aan de PKK omdat die de vijand van onze vijand is, zal zich later altijd tegen ons keren. De ervaring leert dat, Osama Bin Laden is begonnen met steun van de VS.”

En een paar vliegtuigen sturen helpt ook niet, meent Kuijpers. “Er zullen grondtroepen naar het gebied moeten.”

Wat het thuisfront betreft: “Er zullen altijd salafisten zijn in Nederland”, aldus Van der Meulen. “Wij moeten ons de vraag stellen waarom moslims zich hier niet welkom voelen.”