Wetenschap
& Onderwijs

Oudste bijbelrol gevonden

Een Hebreeuwse bijbelrol die sinds zeven jaar te zien is in het Israël-museum in Jeruzalem, is het oudste handschrift met de officiële tekst van de Bijbel. Dat ontdekte Paul Sanders, wetenschapper aan de Protestantse Theologische Universiteit in Amsterdam.

Keer op keer overschrijven

Het zogenaamde Ashkar-Gilson-handschrift, dat in de 7e of 8e eeuw na Christus is geschreven, werd volgens Sanders gebruikt door de schrijvers die later de Hebreeuwse tekst van de Bijbel keer op keer overschreven. Unieke details in de rol komen namelijk precies zo voor in latere handschriften.

Tot nu toe moesten bijbelonderzoekers het doen met handschriften uit de 10e eeuw of nog later. Sanders kwam de tweehonderd jaar oudere rol op het spoor via de website van het Israël-museum en kreeg de volledige publicatierechten.

Lied van Mozes

De rol is niet compleet, maar bevat wel grote stukken van het bijbelboek Exodus, die beter bewaard zijn gebleven dan de oude Dode Zeerollen. Op de rol staat ook het Lied van Mozes (Exodus 15), gezongen na de doortocht door de Rode Zee. Sanders ontdekte dat het lied in de rol in een bijzondere vorm geschreven is, met afwisselend stukjes tekst en brede spaties.

Sanders publiceerde de vondst onlangs in het online tijdschrift Journal of Hebrew Scriptures.