18 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Ook wetenschapsfraude aan de VU

Er komt een onderzoek naar het wetenschappelijk werk van emeritus hoogleraar politieke antropologie Mart Bax. Dat heeft de VU vandaag bekend gemaakt naar aanleiding van de publicatie van het boek Ontspoorde wetenschap.

Daarin onthult Frank van Kolfschooten dat Bax in 1985 onderzoek naar het dorp Neerdonk zeer waarschijnlijk uit zijn duim heeft gezogen. Ook een publicatie uit 1995 naar de bedevaartplaats Medjugorje in Herzegovina lijkt niet door feiten te worden gestaafd. Een door Bax daar beschreven ‘bloedvete’ waarbij begin jaren negentig 140 mensen zouden zijn vermoord, is volgens deskundigen ter plaatse onbekend.

In Ontspoorde wetenschap reconstrueert Van Kolfschooten diverse zaken die nog niet eerder in de publiciteit zijn gekomen. Hij vond in totaal 35 nieuwe zaken waarbij schending van wetenschappelijke integriteit bewezen werd geacht. Daarbij volgde in 26 gevallen een sanctie, variërend van berisping tot ontslag.

Volgens Van Kolfschooten hebben sinds 2005 alle universiteiten en academische medische centra minstens een melding van schending van de wetenschappelijke integriteit gegrond verklaard, behalve de Universiteit Twente en de Universiteit Maastricht.

Ontspoorde wetenschap bevat ook verhalen van Nederlandse slachtoffers van buitenlandse plagiators en fraudeurs. Het boek geeft tevens een historisch overzicht van Nederlandse plagiaat- en fraudezaken, te beginnen bij Erasmus. Verder gaat Van Kolfschooten in op de maatregelen die academisch Nederland na de Stapel-affaire van september 2011 heeft genomen om het probleem van wetenschapsfraude aan te pakken.

Van Kolfschooten publiceerde in 1993 al Valse vooruitgang, Bedrog in de Nederlandse wetenschap. Ook daarin staan VU-wetenschappers beschreven die onderzoekgegevens hebben verzonnen.

Het boek kost 19,95 en wordt uitgegeven door Uitgeverij De Kring.