Wetenschap
& Onderwijs

Boekverbranding door de nazi's

NWO gaat door met beurs voor vluchtelingen

Wetenschapsfinancier NWO trekt 980 duizend euro uit voor gevluchte academici die hun carrière willen voortzetten in Nederland. De pilot van vorig jaar krijgt een vervolg onder de naam Hestia, vernoemd naar de godin die zich nooit bemoeide met oorlog.

Wetenschappers met een vluchtelingenstatus kunnen een formulier invullen om kans te maken op een beurs van maximaal 140 duizend euro. Om in aanmerking te komen moeten ze ten minste een masterdiploma hebben of gepromoveerd zijn. Het programma ‘Hestia – Impuls voor Vluchtelingen in de Wetenschap’ is ontwikkeld samen met De Jonge Akademie, de KNAW en de Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF.

Idee pitchen

Net als vorig jaar worden de kandidaten gekoppeld aan projectleiders of lopende onderzoeksprojecten die al gefinancierd worden door NWO of ZonMw. Vluchtelingen kunnen zelf een idee pitchen of gericht op zoek gaan naar een passend project op de website van NWO.

Wordt de aanvraag gehonoreerd, dan kunnen de vluchteling-wetenschappers voor minimaal 12 en maximaal 24 maanden als junior- of senioronderzoeker aan de slag. Het Hestia-project loopt in ieder geval nog twee jaar door.

Gevluchte VU’ers

Dit jaar doen twaalf gevluchte academici met een beurs van NWO onderzoek in Nederland, maar geen van hen aan de Vrije Universiteit. De VU heeft ook een eigen programma om gevluchte wetenschappers onderdak te bieden, Scholars at Risk. Sinds 2009 hebben daar dertien personen gebruik van gemaakt.