29 maart 2024

Nieuwe ISO-bestuur: allemaal globetrotters

Het komende bestuur van het Interstedelijk Studenten Overleg heeft veel van de wereld gezien. De nieuwe voorzitter studeerde in China en Amerika en de penningmeester ging naar Australië en Indonesië.

De bestuursleden zijn zojuist gekozen. Linde de Nie (21 jaar) wordt de nieuwe voorzitter. Ze studeerde aan het Amsterdam University College en volgde vakken aan Boston College en twee Chinese universiteiten. Bij het ministerie van Buitenlandse Zaken en het College voor de rechten van de mens liep ze haar stages.

Indonesië

Ook de nieuwe penningmeester heeft wat van de wereld gezien. Hilde Feddema (23) studeerde aan de Universiteit Utrecht, de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Australian National University. Voor haar onderzoek woonde ze tijdelijk in Indonesië.

Een van de algemeen bestuursleden, de 26-jarige Tycho Wassenaar, doet nu een master bestuurs- en organisatiewetenschappen, maar studeerde ook aan Konkuk University en de University of Cologne.

Hersenschudding

Het andere algemeen bestuurslid is Birk Jonker (eveneens 26 jaar) studeert algemene economie aan de Universiteit van Amsterdam. Secretaris Simon Theeuwes is de enige hbo’er. Hij volgt de studie opleidingskunde aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en werkte bij het landelijke bureau van GroenLinks.

Afgelopen jaar heeft het ISO tijdens de rit wat pech gehad. Voorzitter Falco Carelsz moest om persoonlijke redenen al snel terugtreden, waarna Sanne de Jager het stokje overnam. Zij zit echter al maanden thuis met een hersenschudding.

Studentenbelangen

Het nieuwe bestuur neemt het stokje op 27 juni officieel over. Het ISO is een van de twee grote landelijke studentenorganisaties (naast de Landelijke Studenten Vakbond) die in de landelijke politiek de belangen van studenten behartigen.