27 maart 2024

Nieuwe collegevoorzitter: ‘wetenschappers moeten vrij zijn’

Mirjam van Praag, die vanaf volgend jaar voorzitter van het college van bestuur wordt, is niet van plan de VU te gaan bestieren als een op winst gerichte onderneming. Dat zegt de hoogleraar ondernemerschap in een interview in de nieuwe Advalvas. Maar er moet natuurlijk wel geld worden verdiend.

Wat betekent het dat de VU een hoogleraar ondernemerschap aan het roer krijgt? “Ik heb daar vragen over gekregen”, vertelt Van Praag. “Sommige mensen zijn bang dat ik de VU wil besturen als een op winst gerichte onderneming. Maar die mensen kunnen gerust zijn, want dat ben ik totaal niet van plan. Dat kán ook helemaal niet.”

“Ik doe veel onderzoek naar ondernemerschap, maar de laatste tijd doe ik ook onderzoek naar en advieswerk voor sociale ondernemers”, aldus van Praag. “Sociale ondernemers hebben als missie het oplossen van een taai maatschappelijk probleem, maar tegelijkertijd moet er uiteindelijk ook geld worden verdiend.”

Ondernemende houding

“Zo zie ik het ook op een universiteit: je moet wel geld verdienen om de dingen te kunnen doen die belangrijk zijn: onderwijs en onderzoek en waarde creëren voor de maatschappij. Daar kan een ondernemende houding een belangrijke factor in zijn: creativiteit en zelfontplooiing, initiatief tonen, eigen verantwoordelijkheid nemen, dat pas goed bij een universiteit.”

Geld verdienen betekent volgens Van Praag niet dat het bedrijfsleven een vinger in de wetenschappelijke pap moet krijgen. “Ik heb waardevrije ideeën over hoe wetenschap moet worden gedaan, waarmee ik bedoel dat een wetenschapper vrij moet zijn, niet de waarden van een ander opgelegd moet krijgen.”

Politieke wind

Volgens haar is dat ook niet de politieke wind die in Den Haag waait: “Er is heel veel belangstelling en waardering voor fundamenteel onderzoek. Niemand zegt dat wetenschappelijk onderzoek in dienst moet zijn van iets.  Dat is niet de politieke spirit die er nu is en wat belangrijker is voor dit interview: het is ook niet mijn spirit.”

Lees het hele interview hier.