28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

‘Niet bezuinigen is niet hetzelfde als investeren’, houdt Pechtold Roemer voor

De oproep van SP-fractievoorzitter Emile Roemer om te stoppen met “de waanzin van het schuldenstelsel”, zorgde voor een woordenwisseling met D66-voorman Alexander Pechtold.

Het kabinet dwingt studenten om “bij te beunen”, zei Roemer zojuist tijdens de Algemene beschouwingen. “Het kabinet heeft goede plannen, maar het probleem is dat het geld wordt weggehaald bij studenten. Laat jongeren studeren voor hun toekomst, zonder dat ze zich in de schulden moeten steken. Stop de waanzin van het schuldenstelsel.”

Praatje

D66-fractievoorzitter Pechtold reageerde meteen. Door het afschaffen van de basisbeurs komt er uiteindelijk achthonderd miljoen beschikbaar voor het onderwijs, benadrukte hij. “Dat is een verhoging van twintig procent. Daar heeft het onderwijs wat aan”, wierp hij Roemer voor de voeten.

Die was niet onder de indruk: “U maakt er een praatje van alsof studenten hier iets aan zouden hebben.”

Geld weg

Toen Roemer van Pechtold moest uitleggen hoeveel de SP in het onderwijs wil investeren, kwam hij er niet helemaal uit. “We bezuinigen niet op het onderwijs en we halen geen geld weg bij studenten”, antwoordde Roemer. Niet bezuinigen is niet hetzelfde als investeren, hield Pechtold hem vervolgens voor. “Mede dankzij D66 investeert dit kabinet miljoenen in het onderwijs. Dat kan een oppositiepartij ook voor elkaar krijgen.”