26 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Nederlandse universiteiten mogen naar Britten vissen

Nederlandse universiteiten hopen aankomend collegejaar op meer studenten uit Groot-Brittannië: het Britse equivalent van het Nederlandse Studielink is opengesteld voor onderwijsinstellingen uit de gehele Europese Unie.

Nu moeten Britse studenten voor een studie in het buitenland nog direct aankloppen bij de instelling van hun keuze. In de toekomst is het de bedoeling dat meerdere Europese universiteiten zich aansluiten bij Ucas, het inschrijfssysteem voor het hoger onderwijs in Groot-Brittannië.

In de buidel tasten

De verwachting is dat daardoor meer Britse studenten voor een studie in Nederland zullen kiezen, al zal het nog wel even duren voor het zover is. Universiteiten moeten diep in de buidel tasten om zich aan te sluiten bij Ucas, vertelt een woordvoerder van de Universiteit Maastricht, waar al veel Britten studeren. De universiteit gaat nog niet meteen voor volledig lidmaatschap, maar overweegt wel om bijvoorbeeld advertenties te kopen in de nieuwsbrieven.

Bewijzen dat onderwijs goed is

De Rijksuniversiteit Groningen wil wel volledig meedoen, meldt de Britse krant The Guardian. De universiteit moet nog bewijzen dat het onderwijs goed is en de financiële administratie op orde; de Britten willen alleen universiteiten toelaten die vergelijkbaar zijn met hun eigen instellingen.