18 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Nederlandse universiteit dringt door tot top 50

Nog nooit hoorde een Nederlandse universiteit in een internationale ranking bij de beste vijftig van de wereld. Het is de Universiteit van Amsterdam in de QS-ranking gelukt.

Net als in andere wereldwijde ranglijsten doen de Nederlandse universiteiten het goed in de nieuwe vergelijking van het onderzoeksbureau QS. Zes halen de top honderd en nog eens vijf horen bij de beste tweehonderd.

Glazen plafond

In andere algemene rankings staat de beste Nederlandse universiteit meestal een stukje lager. Daarover laaide onlangs een discussie op: Rathenau-onderzoeker Barend van der Meulen vroeg zich af waarom Nederlandse universiteiten niet door het “glazen plafond” van plaats vijftig braken. Hij pleitte voor “echte veranderingen” om één of twee Nederlandse topuniversiteiten te krijgen.

Op nummer één in de QS-ranking staat het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology (MIT), waarna twee Britse universiteiten volgen: Cambridge en Imperial College London.

Methodologische ruzie

QS is het onderzoeksbureau waarmee het Britse onderwijstijdschrift Times Higher Education tot 2010 samenwerkte voor zijn gerenommeerde THE-ranking. Na onenigheid over de methodologie gingen ze ieder hun eigen weg.

QS verschijnt steeds net iets eerder dan de THE-ranking, die in oktober wordt gepubliceerd. De QS-ranglijst berust voor veertig procent op de reputatie van instellingen onder bijna 64 duizend wetenschappers in de afgelopen drie jaar. Verder weegt de reputatie onder werkgevers mee, evenals de hoeveelheid studenten per docent, de publicaties van onderzoekers en de hoeveelheid buitenlandse studenten en medewerkers.

Omstreden ranking

De ranking is niet onomstreden, omdat wetenschappers betaald zouden krijgen voor het invullen van de enquête.