26 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Nederlandse studenten hebben geen voorrang bij lotingsstudies

Nederlandse studenten hebben niet automatisch voorrang op buitenlandse studenten als ze aan een fixusopleiding willen beginnen. Dat zei staatssecretaris Dekker tegen de SP.

Internationalisering is prachtig, zei Kamerlid Jasper van Dijk (SP) dinsdag in de Tweede Kamer, maar hij wilde wel van staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs weten wat hij doet als buitenlandse studenten de plaats van Nederlandse studenten innemen.

Engelse studenten

Van Dijk gaf het voorbeeld van Engelse studenten die in eigen land een torenhoog collegegeld moeten betalen. Stel dat zij naar Nederland komen voor een opleiding die maar een beperkt aantal studenten toelaat. “Blijft de staatssecretaris de internationalisering dan op eenzelfde manier toejuichen?”

Enorme vernauwing

“Als we op voorhand zeggen dat we niet aan internationalisering willen doen omdat Nederlandse studenten zouden voorgaan, leidt dat tot een enorme vernauwing”, antwoordde Dekker. “Ik denk dat het ook bij selectievere studies belangrijk is om te bekijken of we ruimte hebben om internationale studenten een plek te geven.”

International classroom

Bij studies die selectie toepassen of loten, zou het “niet per se zo moeten zijn dat Nederlandse studenten automatisch voorrang hebben”, aldus Dekker. “Je zou dan moeten kijken wat je kunt doen om ook daar een international classroom te hebben, wat ook uiteindelijk de Nederlandse studenten ten goede komt.”

Verdringingseffect

Het was niet voor het eerst dat SP’er Van Dijk dit onderwerp aansneed. Twee jaar geleden stelde hij vragen aan Dekkers partijgenoot Halbe Zijlstra, die toen staatssecretaris van Onderwijs was. “In de praktijk zal het soms voorkomen dat een buitenlandse student beter voldoet aan de selectie-eis dan een Nederlandse student”, antwoordde Zijlstra toen. “In dat geval doet zich bij selectieve opleidingen een verdringingseffect voor. Ik vind dit niet bezwaarlijk, zolang er op stelselniveau sprake blijft van toegankelijkheid en de Nederlandse student ook bij andere opleidingen terecht kan.”

Categorie C

Voor buitenlandse studenten gaat de loting bij fixusstudies anders dan voor Nederlandse studenten. Als ze kunnen aantonen dat ze tot de achtplussers behoren, komen de buitenlandse studenten gewoon in lotingscategorie A terecht en worden ze – net als Nederlandse achtplussers – automatisch voor de opleiding van hun keuze geplaatst. Maar alle andere buitenlandse studenten komen in lotingscategorie C terecht, alsof ze op hun eindexamen gemiddeld tussen de zeven en 7,5 hebben gescoord. Dat is soms een voordeel en soms een nadeel. De buitenlanders maken in de loting meer kans dan Nederlanders die op hun eindexamen lager dan een zeven hebben gescoord. Maar Nederlanders hebben in de loting een streepje voor als ze gemiddeld tussen de 7,5 en 8 op hun eindlijst hebben.

Tot drie jaar geleden werden buitenlandse studenten automatisch in categorie C geplaatst, ongeacht de score op hun eindexamen.