27 maart 2024

Nasrdin Dchar houdt Martin Luther Kinglezing

Acteur Nasrdin Dchar gaat dit jaar de Martin Luther Kinglezing geven op 4 april in het auditorium aan de Vrije Universiteit. Met Een Droom Voor Iedereen zal Dchar een pleidooi houden voor saamhorigheid in de samenleving.

Nasrdin Dchar, door Janey van IerlandDe organisatie koos Dchar, omdat hij zich opwerpt als boegbeeld van een solidair Nederland. Hij spreekt zich uit tegen angst en polarisering en wil ‘een positief geluid laten horen over diversiteit’. In dat kader nam hij vorig jaar het initiatief tot de beweging Ieder1.

Tuig van de richel

“Als ik nadenk over Nederland, dan schieten negatief geladen woorden aan me voorbij. Etnisch profileren, de-islamiseren, invechten, tuig van de richel, Nederland teruggeven aan de Nederlander. Harde woorden”, zei hij vorig jaar in De Wereld Draait Door.

“Voor Nederland wil ik het script schrijven. Het verhaal waarbij iedereen een rol heeft. Geen bijrollen, geen hoofdrollen, geen figuranten. Een Nederland dat de kracht van woorden gebruikt om te verbinden. En niet om te verbreken.”

Ongelukkige timing

Martin Luther King hield zijn beroemde toespraak een paar maanden voordat president Kennedy gekozen werd in 1963. Dchar spreekt drie weken ná de Tweede Kamerverkiezingen, waarin volgens de huidige peilingen de partij van Geert Wilders flink wat zetels erbij zal krijgen.

Naast Dchar verzorgen ook rapper Fresku en Manuela Kalsky, bijzonder hoogleraar theologie en samenleving aan de VU, die avond ook een optreden.

De VU organiseert de Martin Luther Kinglezing elk jaar samen met Justice and Peace Nederland. De lezing vindt afwisselend plaats aan de VU en in Den Haag.