Miss Afrika Nederland studeert aan de VU

Nou zijn vragen bij missverkiezingen niet te vergelijken met haar gebruikelijke tentamens, maar derdejaars rechten Claudia Nzeba (24) had afgelopen zaterdag bij de Miss Afrika Nederland-verkiezing helemaal een mazzeltje. “Als jij een dag een dier zou mogen zijn, welk dier zou dat zijn? Die vraag had ik al eens eerder gehoord, dus dat was appeltje eitje.”

Een slechte generale repetitie

Nzeba kreeg die vraag (antwoord: een leeuw omdat het een krachtig dier is.) in de laatste ronde, waarin ze nog drie tegenstanders had. Het was voor haar al een verrassing dat ze die ronde wist te halen. “Tijdens de generale repetitie ging alles mis. Ik moest een gedicht voordragen, maar vergat een deel. Daardoor viel ik stil.” Eenmaal op het podium voor het publiek ging het haar wel goed af. “Ik was zelf verbaasd over mijn eigen presentatie. Blijkbaar werk ik goed onder druk.”

Beeldschone concurrente

En toen kwam het spannende moment waarop de winnaar bekendgemaakt werd. “Eerst zeiden ze de naam van de derde runner-up, daarna de tweede. Ik hoorde telkens mijn naam niet. De enige die nog op het podium stond, was het meisje dat ik als mijn directe concurrente zag. Ze is een erg mooie vrouw en heel gepassioneerd over de dingen die ze doet. Als ik de tweede plaats achter haar zou krijgen, zou het ook goed zijn.  Toen de jury zei dat ik de winnaar was, kon ik het niet geloven.”

Onderwijs in Congo

De prijs betekent dat Nzeba later dit jaar mag meedoen aan de internationale The face of beauty International. Belangrijker nog: ze wil met haar deelname aandacht vragen voor de Stichting Helden van haar vriendin Julie Kapinga Beijers. Kapinga Beijers zamelt geld in voor onderwijs in Congo, het land waar de ouders van Nzeba vandaan komen. Nzeba: “Kinderen krijgen daar les onder erbarmelijke omstandigheden. We willen lesmateriaal  voor een school kopen. Het is heel fijn dat ik nu iets kan doen voor de kinderen in Congo.”