26 maart 2024

Mishandeling bij Amsterdams studentencorps

Drie leden van het Amsterdams studentencorps A.S.C./A.V.S.V hebben een aspirant-lid een tand uit de mond geslagen. Het Openbaar Ministerie onderzoekt de mishandeling.

De rector van de vereniging steunt de aangifte van de mishandelde jongen, zegt hij tegen NRC Handelsblad. De drie leden van het dispuut Atomos zijn geschorst zolang het onderzoek van het OM loopt. Er komt ook een interne rechtszaak binnen de vereniging. Het nieuwe lid kreeg bijna zijn dispuutsdas, maar drie Atomosleden waren het daar naar verluidt niet mee eens. Op de wc van de sociëteit zouden ze hem daarom hebben mishandeld.

Hiltergroet
Onlangs besloot het OM een voormalig lid van het Groningse studentencorps Vindicat te vervolgen wegens mishandeling. Hetzelfde geldt voor vijf Leidse studenten die een regenboogkleurig ‘gaybrapad’ hadden overgeschilderd, terwijl één van hen de Hitlergroet bracht. Dit jaar is de discussie over ontgroeningen en de corpora weer opgelaaid. Die discussie is al oud, vertelde historicus Pieter Caljé in een interview met het HOP. De verenigingen zijn ooit opgericht om ontgroeningen te beteugelen. “Ontgroeningen zijn altijd omstreden geweest, maar verbieden hielp niet.”