28 maart 2024

Meer doe-het-zelven bij personeelszaken

De tijd dat een personeelsadviseur het papierwerk voor zijn rekening nam als iemand in dienst kwam, is voorbij. Leidinggevenden moeten veel meer zelf doen.

Het domein Human Resource Management (HRM) levert ongeveer een derde van zijn budget in. Het krimpt van 4,5 miljoen euro naar zo’n 3 miljoen per jaar. In de huidige reorganisatie worden 14 medewerkers boventallig.

Digitaliseren

“Dat de VU fors ging bezuinigen op HRM was al eerder besloten”, vertelt Ottho Heldring, voorzitter van de domeincommissie-HRM. “Dit is een verdere uitwerking van een principebesluit over digitalisering uit 2012, waarmee de ondernemingsraad destijds heeft ingestemd.”

Oost-Europese auto

Het betekent dat vooral leidinggevenden meer administratieve taken zelf moeten doen: formulieren invullen om iemand in dienst te nemen en functioneringsgesprekken zelf invoeren. Personeelsadviseurs hebben daar straks echt geen tijd meer voor. Het systeem waarin medewerkers straks hun personeelsgegevens moeten bijhouden en bijwerken is niet echt gebruiksvriendelijk. Heldring: “In Oost-Europa had je vroeger auto’s die het onderstel hadden van een Fiat en de bovenkant van een boerenkar. Zo’n soort systeem is dit. Het werkt allemaal wel, maar het is nogal elementair en het ziet er niet mooi uit. Als je een fout maakt, bijvoorbeeld door een veld leeg te laten, loopt het systeem vast en krijg je vaak niet precies te horen waar de fout zit.”

‘De VU kan iets mooiers gewoon niet betalen’

Heldring is bang dat vooral helpdeskmedewerkers en personeelsadviseurs in de faculteiten daarvan de dupe zullen worden: “We moeten zien te voorkomen dat die mensen de hele tijd de volle laag krijgen van gefrustreerde medewerkers. Zij kunnen er ook niets aan doen. De VU kan iets mooiers gewoon niet betalen.” Naast digitalisering van veel administratieve processen bespaart HRM door taken te centraliseren en te standaardiseren.

‘Wij zijn duurder dan andere universiteiten’

Het is volgens Heldring duidelijk dat de VU kan besparen op HRM en financiën: “In 2012 heeft onderzoeksbureau Berenschot de diensten van de VU vergeleken met andere universiteiten. Daar kwam uit dat wij relatief duur zijn op het gebied van HRM en financiën.”

Wel hoopt Heldring dat het aantal mensen dat uiteindelijk onvrijwillig op straat komt te staan, kleiner is dan tien medewerkers.