26 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Masterclass-idee wint VU Innovatieprijs 2016

Twee onderwijsvernieuwers van de faculteit Aard- en Levenswetenschappen hebben vrijdag de VU Innovatieprijs gewonnen tijdens de VU Onderwijsdag 2016. Marjolein Zweekhorst en Tjard de Cock Buning van het Athena Instituut kregen €50.000 om hun onderwijsidee verder uit te werken.

“De flipped classroom is een nieuwe vorm van onderwijs geven”, begon Zweekhorst haar pitch voorafgaand aan de prijsuitreiking. “Studenten bereiden zich voor met video’s en hebben dan een werkgroep waarin de studiestof actief wordt behandeld. Maar daarin mis je het contact met de hoogleraar, of met een gastspreker. Daarom hebben wij de flipped classroom iets aangepast.”

Theorie en praktijk

Zweekhorst en De Cock Buning introduceerden in de master management, policy analysis and entrepreneurship in the health and life sciences de masterclass. Tussen de voorbereiding met weblectures en de werkgroep in zit ook nog een college. Daarin verbindt de hoogleraar of een deskundige gastspreker de theorie met de praktijk. Masterstudent Jolein, die ook op het podium stond: “Ik heb de discussie met de hoogleraar en gastsprekers en de verdieping van de stof als zeer positief ervaren.”

De gezondheid- en levenswetenschappers willen niet alleen masterclasses geven, maar ook graag onderzoeken wat het effect van deze vorm van onderwijs is op de leerprestaties en kijken of het model ook toe te passen is in andere opleidingen. Ze zoeken daarom nog docenten van twee bachelorvakken en twee mastervakken van andere faculteiten die mee willen doen aan hun experiment. En dat is dan ook direct waar ze de €50.000 voor willen gebruiken.

Charmant project

“De genomineerden van FALW willen hun studenten via weblectures beter voorbereiden op het ‘hoorcollege’ en in het college wordt actiever onderwijs gegeven”, vatte juryvoorzitter Jos Beishuizen, emeritus hoogleraar onderwijskunde, de masterclass samen bij de uitreiking van de innovatieprijs. “Het charmante van dit project is dat de ontwikkeling van het onderwijs en de ontwikkeling van de student gelijk op gaan.”

Dus won het FALW-team een halve ton. Ze benadrukten nogmaals dat ze onderzoek willen doen naar wat werkt en wat niet en dat ze dat willen publiceren. Zweekhorst: “Dus, wie doet er mee?”