20 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Londense studentenprotesten eindigen in rellen

De Londense politie heeft gisteren elf mensen gearresteerd tijdens het studentenprotest tegen hoge collegegelden. De verder rustig verlopen demonstratie eindigde in rellen op Parliament Square.

Volgens de organisatoren van de demonstratie waren er gisteren tienduizend studenten op de been. Toen de protestmars aankwam op Parliament Square probeerden een paar honderd demonstranten dranghekken omver te lopen. Velen van hen droegen maskers, schrijft de Britse krant The Guardian. De groep relschoppers bleef op het plein hangen en raakte daar in gevecht met de politie, terwijl de rest van de demonstranten verder liep naar het geplande eindpunt.

Vernieling en wapenbezit

Volgens de politie werden er voorwerpen er verfbommen naar agenten gegooid, van wie er een aantal lichtgewond raakten. BBC News meldt dat er een groepje is opgepakt voor het omver gooien van een kliko, twee mensen voor het aanvallen van een politieagent, één voor vernieling en wapenbezit en een ander voor geweldpleging.

De studenten demonstreerden tegen onderwijsbezuinigingen en tegen het hoge collegegeld, dat kan oplopen tot elfduizend euro per jaar. Voor aanvang lagen de studenten met elkaar overhoop: de National Union of Students trok zijn steun in omdat de veiligheid van deelnemers in het geding zou zijn.